Nestlé Danmark gør sig klar til fremtidig vækst

København

Flot salg af kapselkaffe og medicinsk ernæring til hospitaler – og ekstraordinært store engangsomkostninger i forbindelse med salget af Hjem-IS og til flytning af nordisk hovedkontor til Ørestaden.

Det er nogle af hovedoverskrifterne i forbindelse med Nestlé Danmarks årsregnskab for 2013, hvor selskabet omsatte for 652 mio. kr. og kom ud med et underskud 96 mio. kr. I 2012 omsatte Nestlé Danmark for 677 mio. kr. og kom ud med et overskud på 33 mio. kr. På trods af underskuddet i 2013 skal Nestlé Danmark betale selskabsskat for året på grund af overskud i sambeskattede selskaber.

”Vi har i 2013 indrettet os til fremtidig vækst. Vi har solgt Hjem-IS fra, vi har påbegyndt et nordisk effektiviseringsprogram, og vi har flyttet hele vores nordiske hovedkontor til moderne faciliteter i Ørestaden, hvorfra vi kan tiltrække kvalificerede medarbejdere fra Danmark og Sydsverige,” siger Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark.

På salgssiden stormer kapselkaffen frem. Nescafé Dolce Gusto leverede igen i 2013 en flot salgsvækst, og det skyldes, at danskerne ikke kun vil have den individuelle kop kaffe på caféer og restauranter.

”Nestlé har flyttet caféen hjem til danskerne. Over 200.000 danske husstande har en kapsel-kaffemaskine stående. Når vi har besøg derhjemme, spørger vi ikke længere vores gæster, om de vil have kaffe, men om hvilken kaffe de vil have. Der er sket et skred i de danske hjem, og det er kun begyndelsen. Der er et langt større potentiale for kapselkaffe i Danmark. Det kan vi fx se på salget i Sydeuropa, som dansk kaffekultur i stigende grad er blevet inspireret af i det seneste årti,” siger Søren Rye.

Oscar A/S, som Nestlé købte i 2011, leverede igen i 2013 et flot resultat. Oscar producerer kvalitetssaucer og bouilloner til især professionelle, fx restauranter og caféer.