Nestlé præsterede 4,7 pct. organisk vækst

Kaffe er den nye frokost i Danmark

Nestlé-koncernens halvårsregnskab for årets første seks måneder viser organisk vækst på 4,7 pct., mens Nestlé i Danmark fortsætter de gode takter på det vigtige kaffeområde, hvor der er blevet solgt mere Nescafé i årets første halvår.

I tal er hovedoverskrifterne fra halvårsregnskabet følgende:

• Salget (omsætningen) blev på 43 mia. CHF (264 mia. kr.) med en organisk vækst på 4,7 pct. Alle tre geografiske zoner (Europa, Asien/Afrika/Oceanien og Nord- og Sydamerika) havde organisk vækst.
  • I volumen gik salget op med 2,9 pct. i første halvår,
  • Udsigterne for helårsregnskabet forventes at vise en organisk vækst i omegnen af 5 pct.

Nestlé-koncernens topchef, CEO Paul Bulcke, siger i en kommentar til halvårsregnskabet for 2014:

”Vi leverede solid, organisk vækst i hele verden, og det var drevet af volumenvækst i et stadigt meget svingende marked. Vi fortsatte med at holde vores vækst-momentum med innovation, øget indsats bag vores brands og øget effektivitet. Skabelsen af Nestlé Skin Health med Galdermas forretningsområder (dermatologi, red.) udvidede vores ernærings-, sundheds- og velvære-strategi og understregede vores langsigtede strategiske ambition om at forbedre folks liv gennem videnbaseret innovation. Vores resultat i første halvår tillader os at bekræfte vores udsigter for hele året: organisk vækst i omegnen af 5 pct. og forbedringer i indtjening.”

I Europa blev der i halvåret solgte endnu mere Nescafé Gold. Nescafé er et særligt stærkt varemærke i Nestlé-koncernen – hvert sekund drikkes der 5.500 kopper Nescafé verden over.

Kaffe har også en særlig stærk position for Nestlé Danmark, der lige nu oplever, at kaffemøder på de danske arbejdspladser er blevet meget mere populære. Kaffe er blevet den nye frokost.

”Vi mærker det hos vores samarbejdspartnere og såmænd også blandt vores egne 300 ansatte her i København, at medarbejdere sjældnere og sjældnere går ud til frokost med hinanden til møder. Det er i Danmark blevet meget populært i de senere år blot at tage en kop kaffe sammen – det er hurtigere, og det er mere uforpligtende. Mange eksterne og interne møder i dag på arbejdspladser er kaffemøder, og det giver gode muligheder for bl.a. Nespresso og Nestlé Professional, der sælger kaffe til især hoteller og restauranter,” siger landechef Søren Rye.

Han mener, at den kaffekultur, der er så kendetegnende blandt danskerne, som er verdens fjerdemest kaffedrikkende folk, generelt er under forandring henimod den personlige kop kaffe.

”Vi danskere vil hverken privat eller på arbejdet bare have en hvilken som helst kop kaffe. Vi vil have vores egen favorit-kop kaffe, og det har givet kapselkaffe som fx Nescafé Dolce Gusto gode muligheder med sine 40 varianter. Nu har i nærheden af 300.000 danske husstande en kapselkaffe-maskine og har på den måde flyttet cafeudvalget hjem i stuerne,” siger Søren Rye.

Udover kaffe har Nestlé Danmark i årets første seks måneder oplevet, at trenden i detailhandlen går mod nye, sundere produkter og mere kvalitet.

”I Nestlé Danmark kvitterer vi for, at omverdenen ønsker sundhed, kvalitet og innovation. Det harmonerer med Nestlés strategi om hele tiden at udvikle nye produkter og hele tiden at forbedre eksisterende produkter, hvor vi reducerer indholdet af salt, sukker og fedt – og samtidig forøger andelen af fuldkorn i de fødevarer, hvor det er muligt,” siger Nestlé Danmarks landechef, Søren Rye.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og har 340.000 ansatte.