1919-1938

Krise og mulighed

Efter krigen falder den militære efterspørgsel efter dåsemælk, og det betyder en større krise for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Virksomheden retter sig, men bliver igen rystet, da krakket i Wall Street kommer i 1929, fordi det reducerer forbrugernes købekraft. Men æraen fører også mange positive ting med sig for virksomheden: dens ledelsesgruppe professionaliseres, virksomhedens forskning centraliseres, og banebrydende produkter som Nescafé (instant kaffe) lanceres.

1921-1922

Faldende priser og store lagre fører i 1921 til de første – og hidtil eneste – finansielle tab for Nestlé & Anglo-Swiss. Bankmanden Louis Dapples begynder som krisemanager og opfordrer virksomheden til – for første gang – at udpege professionelle ledere. Administrationen centraliseres, og forskningen samles i et laboratorium i Vevey, Schweiz.

 

1929

Virksomheden køber Schweiz’ største chokoladeselskab Peter-Cailler-Kohler. Oprindelsen af denne virksomhed går tilbage til 1819, da François Louis Cailler skaber et af landets første chokolademærker, Cailler. Chokolade bliver nu en integreret del af Nestlé & Anglo-Swiss.

1934

Den malt-baserede chokoladedrik Milo lanceres i Australien, og dens succes betyder, at den senere eksporteres til salg på andre markeder. Virksomheden fortsætter med at udvikle børnemad i denne mellemkrigsperiode og lancerer Pelargon i 1934. Det er mælkepulver til babyer beriget med mælkesyrebakterier for at forbedre produktets fordøjelighed.

1936

Et konkurrencepræget marked for chokolade i Schweiz får Nestlé-Peter-Cailler-Kohler til at opfinde og lancere Galak (hvid chokolade) og Rayon, en chokolade med honning og luftbobler. Vitaminer er et stort salgsargument for sunde produkter i 1930'erne, og Nestlé lancerer vitamin-supplementet Nestrovit i 1936.

1938

Nescafé lanceres som ”pulveriseret ekstrakt af ren kaffe", som bevarer kaffens naturlige smag, men kan fremstilles ved simpelthen at tilsætte varmt vand. Produktet er udtænkt af Max Morgenthaler, der begynder arbejde på det i 1929, da den brasilianske regering spørger Nestlé & Anglo-Swiss om at udnytte sit enorme kaffeoverskud.