1939-1947

Rider ud af stormen

Udbruddet af Anden Verdenskrig i 1939 påvirker stort set alle markeder, men Nestlé & Anglo-Swiss fortsætter med at fungere under vanskelige omstændigheder. Virksomheden leverer både til civile og til væbnede styrker. I 1947 har selskabet tilføjet Maggi, der producerer supper og krydderier, til sit produktsortiment, og tager navnet Nestlé Alimentana.

1939

Frygten for, at aksemagterne kunne besætte Schweiz, flytter Nestlé & Anglo-Swiss nogle ledere til et nyt kontor i Stamford i USA. Det fungerer som selskabets andet hovedkvarter under krigen. Kampene i Europa gør det umuligt for Nestlé at eksportere mælk fra regionen, så virksomheden leverer mælk til Afrika og Asien fra USA og Australien, og udvider produktionen i Latinamerika.

  

 

1942-1945

Anden Verdenskrig reducerer salget af Nescafé, men salget kommer igen, mens fjendtlighederne fortsætter i verden. Efter at USA går ind i krigen, vinder Nestlé-mærkerne hurtigt popularitet blandt det amerikanske servicepersonale. Og i den fugtige varme i Asien nyder de amerikanske tropper godt af en kaffe, der ikke tager skade af klimaet og som nemt kan tilberedes på stedet. I slutningen af krigen er Nescafé også inkluderet i CARE-støtteleverancer i Japan og Europa. Nestea lanceres i slutningen af 1940'erne.

1947

Nestlé & Anglo Swiss fusionerer med det schweiziske selskab Alimentana, som producerer Maggi supper, bouilloner og krydderier, og omdøbes til Nestlé Alimentana. Alimentana historie går tilbage til 1884, da Julius Maggi udviklet en proteinrig, tørret suppe til at bekæmpe fejlernæring.