1960-1980

Fra frosne fødevarer til lægemidler

Opkøb af virksomheder gør Nestlé i stand til hurtigt at komme ind på voksende, nye områder såsom frosne fødevarer samt i stand til at udvide sine traditionelle virksomheder inden for mælk, kaffe og konserves. I 1970'erne spreder virksomheden sine aktiviteter til også at dække lægemidler og kosmetik. Det begynder at tiltrække kritik fra aktivistgrupper, der anklager Nestlé for uetisk markedsføring af mad til spædbørn. Nestlé bliver senere en af de første virksomheder, der anvender WHO-koden på modermælkserstatninger i hele sin virksomhed.

1960

Det stigende antal husstande med frysere får efterspørgslen efter is til at stige. Nestlé køber en tysk producent, Jopa, og en fransk producent, Heudebert-Gervais, for at udnytte denne vækst, samt tilføjer schweiziske mærke Frisco i 1962. Virksomheden køber også det britiske selskab for dåsefødevarer, Crosse & Blackwell.

 

1962

Nestlé køber Findus – en virksomheder, der producerer frosne fødevarer, fra den svenske producent Marabou, og udvider dets mærke til de internationale markeder. Findus er en af de første virksomheder til at sælge frosne fødevarer i Europa – det gør den fra 1945.

1968

Kølede mejeriprodukter bliver stadig mere populære, og Nestlé køber franske yoghurt-producent Chambourcy, der i begyndelsen af 1970'erne lancerer Sveltesse – et sortiment af yoghurt, der tager sigte på sundheds- og vægtbevidste forbrugere.

1969

Nestlé går ind i mineralvandsområdet ved at købe en andel i det franske mærke, Vittel.

1973

Ivrig efter at styrke sin portefølje af konserves og frosne portefølje på de engelsk-talende markeder får Nestlé til at overtage det amerikanske selskab Stouffer Corporation, der producerer frosne fødevarer. Nestlé køber også i 1976 Libby, McNeill & Libby – en virksomheder, der sælger dåsefødevarer.

1974

For første gang engagerer Nestlé sig i andet end mad og drikke – virksomheden bliver minoritetsaktionær i det globale kosmetikfirma, L'Oréal.

1977

Omdøbt til Nestlé SA fortsætter selskabet sin sprednings-strategi og køber sig til amerikanske, farmaceutiske og oftalmologiske gennem opkøb af producenten Alcon Laboratories. Et faldende antal af ammende mødre får aktivister til at sætte spørgsmålstegn ved de markedsføringsstrategier, som producenter af babymad, herunder Nestlé, benytter sig af. I 1977 opfordrer de til at boykotte Nestlés produkter.