1981-2005

Mod ’Ernæring, Sundhed og Velvære’

Efter år med vækst afhænder Nestlé urentable mærker og fremmer dem, der producerer fødevarer til det stigende antal sundhedsbevidste forbrugere. Det sker i overensstemmelse med Nestlés nye ambition: 'Ernæring, Sundhed og Velvære’. Virksomheden ekspanderer i USA, Østeuropa og Asien, samt mål for globalt lederskab i vand, is og dyrefoder.

1981

Stouffer’s Lean Cuisine lancerer frosne måltider med et lavt fedtindhold og et lavt kalorieindhold, og produkterne får et imponerende salg. Nestlé og L'Oreal etablerer Galderma som et joint venture, der beskæftiger sig med dermatologi (læren om hudens struktur, funktioner og sygdomme). World Health Assembly vedtager WHO-koden for modermælkserstatninger, og Nestlé er en af de første virksomheder til at udvikle politikker baseret på koden og til at anvende den på tværs af hele sin virksomhed.

1985

Ved at erhverve det amerikanske Carnation Company for 3 milliarder USD tilføjer Nestlé mærker som fx Carnation og Coffee-Mate til sin portefølje. Nestlé går også ind på området for dyrefoder ved at købe Friskies-mærket.

1986

Nespresso-historien begynder med en simpel idé: at sætte nogen til at skabe en perfekt kop kaffe ligesom en dygtig barrista.

 

 

1988

Nestlé køber det britiske konfektureselskab Rowntree Mackintosh og tilføjer mærker som fx KitKat, After Eight og Smarties til sin portefølje. Nestlé køber også italienske Buitoni-Perigina, der producerer pasta, sauce og konfekture.

1991

Nestlé etablerer et joint venture med General Mills, og parterne navngiver det Cereal Partners Worldwide (CPW). Virksomheden skal producere og markedsføre morgenmadsprodukter globalt. Virksomheden skaber også et joint venture med The Coca-Cola Company for at danne Beverage Partners Worldwide, der fremstiller og markedsfører brands som fx Nestea.

1992

Nestlé udvikler sin position inden for mineralvand ved at erhverve den franske Perrier-koncernen. Nestlé Sources Internationales oprettes som en separat vand-virksomhed i 1993. Det omdøbes til Nestlé Waters i 2002.

1997

Den nye administrerende direktør Peter Brabeck-Letmathe ser vækstpotentiale i personlig ernæring. Han formulerer strategien bag Nestlé position som førende inden for "Ernæring, Sundhed og Velvære”, kort før årtusindeskiftet nærmer sig.

1998

Nestlé køber Sanpellegrino Group – en italiensk mineralvandsvirksomhed. Nestlé Pure Life lanceres i udviklingslandene for at sikre rent og sundt drikkevand, og Aquarel lanceres i Europa to år senere.

2000

The Sustainable Agricultural Initiative Nestlé (SAIN) lanceres for at fremme samarbejdet med lokale landmænd. Det sigter mod at forbedre deres levestandard og sikre en bæredygtig forsyning af råvarer.

2001

Nestlé køber den amerikanske dyrefoderproducent Ralston Purina og fusionerer den med Nestlé Friskies Petcare for at etablere den nye markedsleder inden for pleje af kæledyr, Nestlé Purina Petcare.

 

 

2002

I 1990’erne udvidede Nestlé sin isforretning, og det fortsætter i det nye årtusind. Nestlé erhverver rettighederne til luksus-ismærket Häagen-Dazs i USA og Canada, og Nestlé køber Mövenpick og Dreyer’s Grand Ice Cream i 2003. Virksomheden køber også Chef Amerika, der producerer frosne fødevarer, for 2,6 milliarder USD.