Spørgsmål og svar

Generelle spørgsmål om Nestlé
Produktinformation
NAN
NESCAFÉ
NESCAFÉ Dolce Gusto
Chokolade
Jobs
Reklamation


 

Generelle spørgsmål om Nestlé

Hvad gør I for at reducere mættet fedt i jeres produkter?

Nestlé reducerer hele tiden indholdet af mættet fedt, og vi overvåger løbende indholdet af mættede fedtsyrer i vores fødevarer. Årligt forbedrer Nestlé ca. 8.000 produkter ved at reducere salt, sukker og fedt samt tilsætte mere fuldkorn, hvor det er muligt.

Du kan læse mere om vores politik om mættet fedt i vores fødevarer her.
 

Hvad gør I for at reducere mængden af sukker i jeres produkter?

Reduktionen af sukker i vores føde- og drikkevarer spiller en central rolle i vores indsats for at forbedre de ernæringsmæssige fordele i vores produkter. Samtidig vil vi gerne give vores forbrugere mulighed for at træffe sundere valg i dagligdagen. 

Vi arbejder konstant med at reducere indholdet af sukker, salt og fedt i vores produkter. Det har blandt andet gjort det muligt for os at sænke mængden af sukker i morgenmadsprodukter til børn til max 9g per portion, og den samlede mængde af tilsat sukker i vores produkter blev reduceret med 18.000 ton i 2015.

Du kan læse mere om vores politik om sukker her.

 

Hvad gør I for at reducere salt i jeres produkter?

Nestlé arbejder konstant med at reducere indholdet af salt (sodium) i vores produkter, og har allerede reduceret den samlede mængde salt i vores produkter med 8% siden 2012. Vores mål er at reducere salt i vores fødevareprodukter samtidigt med, at vores forbrugere ikke føler behovet for selv at tilsætte salt i madlavningen. Vi har dedikeret os til at reducere mængden af salt i vores produkter med gennemsnitlig 10%, og vi arbejder fortsat på at hjælpe forbrugerne til et dagligt saltindtag til maximalt 5g salt, som er anbefalet af World Health Organization (WHO).

Læs mere om vores politik omkring salt her.


 

Betaler Nestlé skat i Danmark?

Ja. Nestlé betaler selskabsskat i Danmark. Nestlé er i næsten 200 lande i verden og bidrager i alle lande til samfundet. I Danmark har Nestlé fx siden 1932 valgt at have nordisk hovedkontor, og det betyder ca. 200 ekstra danske arbejdspladser. Nestlé-koncernen køber også varer og ydelser i Danmark for ca. 1,1 mia. kr. om året, hvilket betyder mange hundrede danske arbejdspladser.

 

Hvad gør Nestlé for at bekæmpe børnearbejde?

Børnearbejde har absolut ingen plads i Nestlés værdikæde. Både vores forretningsprincipper og retningslinjer for vores leverandører er meget klare på dette punkt, og arbejdet med at sørge for, at vi undgår børnearbejde, tages meget seriøst. Blandt andet samarbejder vi tæt med organisationen Fair Labor Association (FLA) for at identificere og fjerne børnearbejde i kakaoindustrien. Vi har også vores eget initiativ, Nestlé Cocoa Plan, hvis formål er at forbedre livet for de mennesker, som bor i de kakaodyrkende områder samt øge kvaliteten på den kakao, vi køber.

Børnearbejde er et tegn på stor fattigdom, hvor forældrene ikke har råd til at sende deres børn i skole. Derfor er det nødvendigt at bekæmpe problemet i alle led i samarbejde med myndigheder, regeringer, organisationer og virksomheder. Vores overvågningssystem hjælper os med at identificere børn, som har risiko for at blive udsat for børnearbejde, særligt ved Elfenbenskysten, og vi arbejder med lokalsamfundene for at sørge for, at barnet har adgang til skolegang. Nestlé har også bidraget til at bygge 44 skoler i landet.

Desværre er det ikke muligt for Nestlé selv at løse den store udfordring, som barnearbejde skaber rundt omkring i verden. Vi er afhængige af samarbejde, og en vigtig del af vores arbejde foregår derfor gennem dialog og samspil med globale og lokale aktører for, at vi løbende kan finde bæredygtige løsninger.

Du kan læse mere om Nestlé Cocoa Plan her.

 

Hvad gør Nestlé for at sørge for, at produktionen af palmeolie ikke går ud over regnskoven?

Vi køber kun palmeolie fra certificerede leverandører. Det er med til at sikre bæredygtigheden i vores produkter. Siden 2010 har vi arbejdet intensivt med at undersøge, hvor den palmeolie, som vi køber, stammer fra. Det gør vi for at sikre os, at olien ikke stammer fra områder, som tidligere har været regnskov.

Derfor samarbejder vi med The Forest Trust, som er en global non-profit organisation, for at sikre en ansvarlig sourcing af palmeolie, så vi samtidigt er med til bevare regnskoven. The Forest Trust godkender palmeolie-plantagerne og hjælper bønderne henimod et mere bæredygtigt jordbrug. Det er kun ved at spore palmeolien, at vi kan sikre os, at den ikke kommer fra regnskovsområder. Vi kan allerede nu spore palmeolien i vores barnemad helt ned til plantageniveau, og vi er godt på vej for vores øvrige produkter. Nestlé køber ca. 0,7% af verdens palmeolie.

Læs mere om vores tiltag for at sikre ansvarlig sourcing her.

 

Hvorfor anvender I palmeolie i jeres produkter?

Vi anvender palmeolie i nogle få af vores produkter på grund af oliens egenskaber. Vi anvender ikke ren palmeolie i nogle af vores produkter, men et mix af forskellige vegetabilske olier for at give optimal næring og en god struktur. Du finder primært palmeolie i Nestlés tilskudsblandinger til børn, hvor olien er med til at give den rigtige sammensætning af mættet og umættet fedt. For små børn er fedt en vigtig kilde til energi, fordi de har brug for mere energi pr. kilo kropsvægt end store børn og voksne.

Modermælk er naturligt rig på den mættede fedtsyre palmitinsyre. Den udgør ca. 20% af den totale mængde af fedtsyrer i modermælken. Palmeolie er en fedtrig, spiselig planteolie, som er udvundet af frugten fra oliepalmetræet, og palmeolie er en god kilde til palmitinsyre. Nestlé bestræber sig på at opnå en fedtsyresammensætning, som er så nær modermælken som muligt.

 

Mener Nestlé, at vand er en menneskerettighed?

Ja. Nestlé mener stærkt, at vand er, og fortsat skal være, en menneskerettighed: alle mennesker skal have adgang til rent vand til drikkevand og sanitet. Det store spørgsmål er ikke, om adgang til vand er en rettighed – for det er det! – men hvor meget vand man har ret til. Det er en menneskeret at have adgang til det vand, man skal bruge for at drikke, vaske sig, lave mad, vaske tøj osv. Men ud over det mener Nestlé, at vand bør have en pris, for at undgå et unødvendigt spild af en knap ressource. For verdens vandressourcer er kraftigt under pres fremover.

Vi mener, at det er uretfærdigt, at mere end to milliarder mennesker ikke har adgang til et eneste toilet, og at en milliard mennesker ikke har adgang til rent drikkevand. På samme tid kan befolkningen i mere velstående dele af verden kan bruge så meget vand, som de vil (fx til swimmingpool eller bilvask), uden nogen konsekvenser, selv om verdens vandressourcer bliver mere og mere knappe. Vi ved, at 70 procent af alt vand bruges til jordbrug, 20 procent i industrien og 10 procent til husholdning. Derudover ved vi, at alle vandledninger lækker, så cirka 40 procent af vandet aldrig kommer frem. Der er meget, som skal gøres, og vi må alle bidrage for at forhindre, at verdens vandressourcer ikke forsvinder inden for den nærmeste fremtid. Derfor støtter vi også FNs mål ”Caring for Climate”.

 

Hvordan kontakter jeg Nestlés kundeservice?

Har du ikke fundet svar på dit spørgsmål i vores FAQ sektion, opfordrer vi dig til at tage kontakt.

Henvendelser vedrørende Nestlé:

Telefon: Vi har åben telefontid til vores forbrugerkontakt, hvor du kan ringe til os på 80 300 100 på hverdage fra 09.00-21.00.

Email: Du kan maile os ved at bruge vores kontaktformular, hvor vi efterfølgende vil forsøge at vende tilbage til dig inden for tre arbejdsdage. Vær venlig at udfylde så mange felter som muligt, så vi kan tilbyde dig den bedst mulige service. Et telefonnummer vil give os muligheden for at besvare dine spørgsmål hurtigere.

Facebook: Det er muligt at kontakte os på vores Facebook side, hvor vi vil forsøge at svare på din henvendelse inden for en normal arbejdsdag.

Henvendelser vedrørende Nespresso:

Telefon: Vi har åben telefontid til vores forbrugerkontakt, hvor du kan ringe til os på 80 909 600 på alle ugens dage, døgnet rundt. Ringer du fra udlandet, skal du ringe til +45 8 50 66 73 76 (bemærk: afgift).

Email:  Du kan maile os ved at bruge vores Nespresso kontaktformular, hvor vi efterfølgende vil forsøge at vende tilbage til dig inden for en normal arbejdsdag.

Facebook: Det er muligt at kontakte os på vores Facebook side, hvor vi vil forsøge at svare på din henvendelse inden for 48 timer på hverdage.

Top

Produktinformation

Hvad indebærer det, når der står ”Kan indeholde spor af nødder” på produktet?

Peanuts er i en kategori for sig selv. Nødder er en kategori, der består af mandler, hasselnødder, valnødder, cashewnødder, pekannødder, paranødder, pistacienødder og macadamianødder.

Det vil sige, at følgende retningslinje kan følges, hvis der står:

  •  ”Kan indeholde spor af nødder” = produktet er 100 % fri for peanuts, men kan indeholde spor af andre nødder.
  • ”Kan indeholde spor af peanuts” = produktet kan selvsagt indeholde spor af peanuts
  • ”Kan indeholde spor af nødder og peanuts” = produktet kan selvsagt indeholde spor af både nødder og peanuts

 

Hvor finder jeg information om allergener i jeres produkter?

Fødevareallergi er en overfølsomhed over for visse typer af fødevarer. Typisk er det helt almindelige fødevarer, som kan forårsage en allergisk reaktion. For at hjælpe dig med at træffe et informeret valg er alle de mest almindelige allergifremkaldende ingredienser markeret i produktets varedeklaration, i henhold til den lokale lovgivning og i overensstemmelse efter Nestlés regler, selv når allergenerne er til stede i meget små mængder.

Bliver produktet produceret på en fabrik, som også producerer fødevarer med allergener, bliver der informeret om dette i varedeklarationen, f.eks. ”Produktet kan indeholde spor af nødder”.

 

Kan man koge jeres kondenserede mælk på dåse?

Vi anbefaler IKKE, at man koger en dåse.

Hæld den kondenserede mælk i en lille kasserolle, og varm op under konstant omrøring – lad gryden stå på medium varme og rør ofte, indtil den kondenserede mælk tager farve og får en tilpas konsistens.

 

Har Nestlé Fairtrade-produkter?

Ja. Nestlé fik Fairtrade mærket i 2005 i Norden, både til forbrugere og til out-of-home. Blandt andet NESCAFÉ har flere Fairtrade- og økologiske kaffeprodukter i deres sortiment.

Vi har slået os sammen med Rainforest Alliance, Sustainable Agriculture Network (SAN) og Common Code for the Coffee Community (4C) for at sikre, at vi følger internationalt anerkendte standarder for bæredygtighed, samtidigt med, at vi sørger for, at kaffebønderne dyrker sunde og bæredygtige afgrøder.

 

Har Nestlé økologiske produkter?

Ja. Blandt andet NESCAFÉ har økologiske kaffeprodukter i deres sortiment. OSCAR har også en række økologiske bouilloner og fonder.

 

Har Nestlé glutenfri produkter?

Ja. Vi forhandler blandt andet Nestlé glutenfri cornflakes i Danmark.

 

Hvorfor er der forskellige priser på jeres produkter i forskellige butikker?

Det er butikken selv, som sætter prisen på vores produkter, og derfor kan der forekomme prisforskel. Nestlé kan bare give en vejledende udsalgspris.

 

Er kvaliteten af Nestlés produkter den samme over hele verden?

Kvalitet og sikkerhed for vores forbrugere er Nestlés topprioritet. Dette gælder alle vores produkter i hele verden fra føde- til drikkevarer og i alle vores systemer og tjenesteydelser.

For at sikre os, at kvaliteten og sikkerheden af hvert eneste produkt er i orden, har vi et såkaldt Quality Management System, som er udformet efter interne standarder, ISO-standarder, love og retmæssige krav, og er revideret og verificeret gennem uafhængige certificeringskanaler. Dette system anvender vi globalt, for at sikre fødevaresikkerheden, samtidigt med, at vi opfylder vores strenge kvalitetskrav.

Du kan læse mere om vores Quality Management System her.

 

Er jeres produktemballage genanvendeligt?

Der, hvor det er muligt, anvender vi monomateriale til vores forpakninger. Monomateriale kan eksempelvis være ren PE (polythylen) som pap og papir (æsker til morgenmadsprodukter), glas (brugt i Nescafé beholdere), aluminium eller stål (beholdere til dåsemad) og PET (polythylene terephthalate) som alle er genanvendelige materialer. Vi bruger så vidt muligt genbrugsmaterialer, der hvor det er relevant, og hvis der er miljømæssige fordele ved det.               

Materialet, som bliver brugt i vores produktemballager, har en afgørende betydning for en mindskning af mængden af affald, og samtidig bidrager det til et bæredygtigt miljø. I 2015 reducerede vi vores brug af emballage med 58.284 ton.

Top

NAN

Jeg har brug for rådgivning om amning. Hvad anbefaler Nestlé?

Brystmælk er den bedste mad for alle nyfødte. Den er perfekt sammensat, har den helt rigtige temperatur, er lettilgængelig, nem at fordøje og giver også beskyttelse mod infektioner. Amningen er derudover en god mulighed for at knytte en tæt kontakt mellem mor og barn.

Først efter 6 måneder har barnet brug for anden mad til at supplere amningen. Brystmælk kan altså fortsat være en del af barnets kost i løbet af det første år eller længere.

 

Hvilken forskel er der på de forskellige NAN tilskudsblandinger?

Næringsindholdet er stort set det samme i NAN mælkepulver som i de flydende/drikkeklare varianter. NAN Pro pulver indeholder aktiv bakteriekultur – det gør de flydende varianter ikke.

Det er vigtigt at følge aldersanvisningen på pakken, for NAN er tilpasset barnets ernæringsbehov og beriget med vitaminer og jern efter lovgivningens krav.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til https://www.nestlebornemad.dk/

 

Hvor længe kan modermælkserstatningen holde sig, efter det er tilberedt?

Vi anbefaler ikke, at du gemmer den færdigblandede modermælkserstatning til senere brug. Lav en ny flaske, hver gang dit barn skal have mad. På denne måde sikrer du, at modermælkserstatningen er helt frisk.

Hvis du skal på udflugt, anbefaler vi, at du tager en termokande med kogt (varmt) vand med. Så kan du blande vand og pulver, umiddelbart inden dit barn skal spise – også når I er på tur.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til https://www.nestlebornemad.dk/

 

Kan jeg blande flere flasker modermælkserstatning og gemme dem i køleskabet til senere?

Vi anbefaler ikke, at du gemmer den færdigblandede modermælkserstatning til senere brug. Lav en ny flaske, hver gang dit barn skal have mad. På den måde sikrer du, at modermælkserstatningen er helt frisk.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til https://www.nestlebornemad.dk/

 

Jeg har problemer med Nestlé Baby Club, hvad gør jeg?

For informationer vedrørende Nestlé Baby Club henviser vi til https://www.nestlebornemad.dk/FAQ/pointshop-faq/ , hvor alle spørgsmål gerne skulle være besvaret.

 

NESCAFÉ

Er jeres kaffe bæredygtig?

Næsten al Nescafé er 4C-verificeret (det fælles bæredygtighedskodeks for kaffeselskaber: Common Code for Coffee Community – 4C). Vi arbejder henimod, at alt skal være bæredygtigt. Nestlé er verdens største indkøber af bæredygtig kaffe. Vi vil også sikre, at vores kaffeprodukter produceres på ansvarlig vis ved hjælp af metoder, der ikke alene tager sig af de mennesker, der laver dem, men også den verden, vi lever i. Vi sætter pris på kaffe, der er produceret med respekt for mennesker og miljøet.

I 2010 startede vi NESCAFÉ Planen, et globalt initiativ, der garanterer den fremtidige forsyning af kaffe ved hjælp af ansvarlig dyrkning og en bæredygtig produktion af kaffe. Vi samarbejder med kaffebønder, agronomer samt organisationer som Rainforest Alliance, Sustainable Agriculture Network (SAN) og 4C for at sikre, at kaffedyrkning vil være en attraktiv levevej for fremtidige generationer.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til NESCAFÉs egen hjemmeside http://www.nescafe.dk/

 

Består NESCAFÉ af 100% kaffe?

Alle varianter af NESCAFÉ er baseret på 100 % rene kaffebønner. Så medmindre du selv tilsætter sukker eller mælk, bør der kun være to ingredienser i din kaffe: vand og kaffebønner.

 

Hvor meget koffein findes der i NESCAFÉs kaffe?

Mængden af koffein i kaffen afhænger blandt andet af typen af kaffebønne, dyrkning, jordkvalitet osv., men det afhænger også af, hvor stor en mængde kaffe man doserer. NESCAFÉs instant kaffe indeholder i gennemsnit 65mg/150ml koffein per kop sammenlignet med filterkaffe, som indeholder ca. 115mg/150ml per kop.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til NESCAFÉs egen hjemmeside http://www.nescafe.dk/

 

Hvorfor dufter det nogle gange mærkeligt, når man åbner en Nescafé beholder?

Duften opstår på grund af en naturlig tilstedeværelse af kaffeolier, men forsvinder hurtigt efter beholderen bliver åbnet. Kaffens smag bliver ikke påvirket af duften.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til NESCAFÉs egen hjemmeside http://www.nescafe.dk/

 

Hvorfor smager min kaffe nogle gange anderledes?

Hver kop kaffe har mange forskellige aromaer, smagsnuancer, farver og teksturer. Hvad er det, der får én kop kaffe til at dufte af karamel og en anden til at smage frugtagtigt? Svaret er at finde i kaffebønnen. Hvad enten det er en Arabica- eller Robustabønne, kan kaffebønner have en vidt forskellig smag, hvis de er fra forskellige områder. Ristningen af kaffebønnerne spiller også en central rolle, idet bønnerne kan være kraftigt ristede for at frembringe en stærkere smag eller let ristede for at få en mildere smag.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til NESCAFÉs egen hjemmeside http://www.nescafe.dk/

Top

Nescafé Dolce Gusto

Hvor køber jeg ting til min Nescafé Dolce Gusto-maskine?

Du kan købe maskine, kapsler og tilbehør til din Nescafé Dolce Gusto-maskine gennem Nescafé Dolce Gustos egen webshop på https://www.dolce-gusto.dk/

 

Hvad gør jeg, hvis min maskine går i stykker?

Nogle gange er det nok at rense vandtanken eller afkalke maskinen. Du har to års garanti på din maskine, så hvis du får brug for det, så tag din maskine tilbage til butikken, den er købt i, og de vil hjælpe dig. Husk altid at medbringe din kvittering.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til Dolce Gustos egen hjemmeside https://www.dolce-gusto.dk/faq

 

Hvordan afkalker jeg min Nescafé Dolce Gusto-maskine?

Det eneste, du skal gøre for at få fantastisk kaffe, er at give din maskine lidt god pleje i ny og næ. Hver gang du er færdig med at bruge den, anbefales det at tørre den over. Når startknappen begynder at lyse gult, indikerer dette, at maskinen skal afkalkes. Det er rigtig nemt at afkalke din maskine. Se vores instruktionsvideo for mere info.

Husk at det er vigtigt, at man ikke skal bruge afkalkningsmiddel, som indeholder eddike. Vi anbefaler at bruge vores eget afkalkningsmiddel som kan købes hos de fleste Nescafé Dolce Gusto-forhandlere samt på Nescafé Dolce Gustos egen webshop.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til Nescafé Dolce Gustos egen hjemmeside https://www.dolce-gusto.dk/faq

 

Hvordan genbruger jeg min kaffemaskine?

Hvis du ønsker at genbruge din kaffemaskine, så tag den med tilbage til den butik, du købte den i. Her vil du få den nødvendige hjælp.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til Nescafé Dolce Gustos egen hjemmeside https://www.dolce-gusto.dk/faq

 

Hvordan genbruger jeg mine kapsler?

Pakken skal sorteres som pap. Kapslerne sorteres som almindeligt husholdningsaffald. Du kan også genbruge kapslerne som plastik, hvis du blot skyller kafferesterne væk fra kapslernes inderside, inden du smider dem ud.

Ønsker du flere informationer, henviser vi til Nescafé Dolce Gustos egen hjemmeside https://www.dolce-gusto.dk/faq

Top

Chokolade

Hvorfor er chokoladen nogle gange grå?

Det kan skyldes, at transport- eller opbevaringstemperaturen har været varieret. Den bedste opbevaringstemperatur er mellem 13 og 18 grader. Husk også at se på udløbsdatoen på pakken, idet chokoladen kan ændre farve, hvis udløbsdatoen er blevet overskredet.

 Top

Jobs

Hvor finder jeg en oversigt over åbne stillinger i Nestlé?

Du kan finde listen over de nuværende ledige stillinger i Nestlé på https://tas-nestle.taleo.net/careersection/3/jobsearch.ftl?lang=en&location=508170118371

Top

 

Reklamation

Jeg har fundet en fejl i mit produkt, hvad gør jeg?

Vi beklager meget, at du har haft en dårlig oplevelse med vores produkt. Vores fabrikker er udrustet med sikkerheds- og kvalitetsprocedurer og vores produkter bliver grundigt kontrolleret for at sikre, at vi altid holder vores høje kvalitet på vores produkter.

Vi tager din henvendelse meget alvorligt og vil derfor lave en grundig undersøgelse af dit produkt. Derfor vil det være en stor hjælp, hvis du vil sende produktet til nedenstående adresse, så vi kan undersøge det nærmere. I pakken må du gerne vedlægge en seddel med navn, telefonnummer og adresse, samt en kort beskrivelse af problemet. Når vi har undersøgt produktet, modtager du et svar fra os.

Nestlé Danmark A/S

Att. Kvalitetsafdelingen

Arne Jacobsens Alle 7,

2300 København S

Top