Sort by
Sort by

Fleksibilitet var løsningen på corona-udfordring

corona arbejde hjemme fleksibilitet
Corona-virussens pludselige opståen har, om noget, været en forandring for milliarder af mennesker. Lukningen af lande har forandret mange menneskers liv.

For nogen betød det øget travlhed, for andre øget fritid. Nogle børnefamilier kom fra begyndelsen under stort pres med presserende arbejdsopgaver til de voksne samtidig med hjemmeundervisning af børn. Andre kom til at stå i en anden situation, så de fx i stedet på de sociale medier udvekslede forslag til nye Netflix-serier, de ikke havde set.


En af dem, der kom under øget pres, var Sophie Orehag-Holmer, Nordic NESCAFÉ Senior Brand & Insights Manager: travlt job hos Nestlé Nordic i København, mor til to små størrelser på to og fire (som blev sendt hjem pga. Corona) og med en mand, der også havde Corona-travlt.
Det gav svenskeren Sophie, der bor i København, en helt ny udfordring. Men det gav også en ny kvalitet og en ny indsigt:
 

”Jeg har haft en tid, jeg ikke kunne få tilbage. Men det vidste jeg ikke fra begyndelsen. Vi aftalte derhjemme at dele dagen op, så vi ikke arbejdede parallelt. Vi fik en ny disciplin – når vi arbejdede, så arbejdede vi 100 pct., og når man alene var sammen med børnene, så var man dér 100 pct. for dem. Det har været hårdt, hvor vi stod tidligt op og arbejdede meget – og med meget adrenalin. Og sent om aftenen kunne vi så følge op på de mails og opgaver, som manglede at blive besvaret eller løst. Men jeg vil ikke klage – vi har fået en tid alene med børnene, vi ikke får igen,” fortæller Sophie.


Hun har oplevet en fleksibilitet, som hun nok vidste var et varemærke på sin arbejdsplads, men som alligevel stod sin prøve, da coronaen satte ind. Lige nøjagtigt dét har været afgørende for Nestlé som arbejdsplads, fortæller Mikala Larsen, HR-direktør i Nestlé Nordic:


Som fødevarevirksomhed, hvor sikkerhed for medarbejdere, forbrugere og kunder er førsteprioritet, er det ekstra vigtigt med fleksibilitet for at kunne håndtere forandringer. Corona var om noget en forandring, og vi omstillede os til at arbejde primært hjemmefra et par dage, før regeringen lukkede Danmark ned. Sophie er et godt eksempel på den omstillingsparathed, som vi vægter meget højt blandt vores medarbejdere: hun organiserede lynhurtigt sit liv med selvdisciplin og struktur,” siger Mikala Larsen.


Hun tilføjer, at også Nestlé Nordics programmer for medarbejdersundhed – der er meget højt prioriteret i Nestle Danmark – blev nødt til lynhurtigt at blive sadlet totalt om sammen med den danske iværksætter-virksomhed, Pleaz, for at sikre medarbejdernes mulighed for fysisk aktivitet under Coronaen.


Kaffedonation til voldsramte kvinder

Ikke kun Sophie Orehag-Holmers rutiner og nære samarbejde med NESCAFÉ-teamet blev med ét forandret af pandemien – også Sophies arbejdsopgaver fik en helt ny og meget givende dimension:
En af Sophies nye, store opgaver blev bl.a. hurtigt at skaffe donationer til NGO’er, der så var i stand til at hjælpe mennesker, som var særligt ramt af Corona. Dels fik Sophie hastehenvendelser fra Nestlés nordiske kommunikationsafdeling, som koordinerede donationer sammen med Nestlé Nordics’ Supply & Demand-afdeling om at donere kaffe til især NGO’er, dels tog hendes egen afdeling selv fat i organisationer, som hendes Beverages-afdeling kunne donere kaffe til.


I Danmark steg volden i hjemmene under den første del af Corona, og derfor donerede Nestlé Danmark bl.a. produkter til 700 voldsramte kvinder og deres børn gennem Røde Kors i Danmark. Kvinderne og deres børn fik en pose med kaffe, morgenmadsprodukter, Nesquik og chokolade.


”Det gav en rigtig god følelse at kunne bidrage. Jeg var selv bekymret og urolig for andre, da det brød ud, og det var vigtigt at kunne gøre noget,” siger Sophie, som også var med til at sørge for leverancer til Røde Kors i Norden, Frelsens Hær og Stockholms Stadsmission. 


Læs også her, hvordan Coronaen nu har gjort den virtuelle jobsamtale helt almindelig, og få Bolette Spottag Eisensees gode råd til, hvordan både ansøger og den ansættende part bedst klarer den virtuelle jobsamtale.  Læs også om, hvordan Nestlé og forbrugerspecialisten Anniina Emilia Riihijärvi håndterede de mange kontakter fra forbrugere på en ny måde, da Coronaen satte ind.