Sort by
Sort by

Nestlés årsregnskab 2021: Nøgleord er bæredygtighed og vækst.

thomas blomquist nestlé danmark
Back to Press releases

Den schweiziske fødevarevirksomhed Nestlé, som har nordisk hovedkontor i Danmark, har i 2021 omsat for 618 mia. kr. Den organiske vækst endte på 7,5 pct. Nestlés overordnede formål er at forbedre menneskers livskvalitet og bidrage til en sundere fremtid.

Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, beskriver 2021 bl.a. således: .

"I 2021 har vi fokuseret på at eksekvere vores langsigtede strategi og på at styrke vores vækst investeringer, mens vi på samme tidspunkt har navigeret i udfordringerne med de globale forsyningskæder. Vores organiske vækst var stærk, med en opnåelse af  markedsandele, efterfulgt af disciplineret eksekvering, hurtig innovation og stigende digitalisering. Vi begrænsede påvirkningen af inflation på omkostningerne, gennem flittig omkostnings management og ansvarlig prissættelser. 

Vi gør store fremskridt i forbindelse med vores bæredygtigheds agenda, hvor vi søger at bidrage til vores forbrugeres velvære, hjælper med at regenerere miljøet og styrke landmænd i vores forsyningskæder". 

Mark Schneider fortsætter:

"Vi har fortsat med at skabe værdi for vores aktionærer gennem disciplineret kapital allokering, støt stigende udbytte og signifikante aktietilbagekøb. Vi kikker ind i fremtiden med selvtillid angående styrken på vores value creation model."

I Danmark har hverdagen været præget af corona restriktioner og logistik udfordringer, men også høj vækst og positiv udvikling pointerer Nestlé Danmarks landechef Thomas Blomqvist:

“2021 har bestemt været et udfordrende år, men det har også været et rigtigt godt år for os i Danmark. Vi har været stærkt fokuseret på at opretholde et højt serviceniveau til både vores centrale kunder og individuelle kunder, og har set en rigtig god vækst på især vores Nescafé og Starbucks produkter. På vores konfekture produkter har vi også set en positiv udvikling, med en stigning på hele 34 % på Kit Kat og 24% på Smarties.”

Men det er ikke kun de positive salgstal, som Thomas Blomqvist er stolt af og han fortsætter:

”For et par uger siden lancerede vi et innovativt og banebrydende Income Accelerator program, der vil styrke kakaobønder i vores forsyningskæde, både på deres økonomiske, sociale og grønne bundlinje. Programmet sigter mod at forbedre kakaobønders – og deres familiers – levestandard gennem tiltag, der øger deres indtjening, styrker regenerative dyrkningsmetoder og som fordrer ligestilling.”

Thomas Blomqvist understreger at alle kakaobønder i Nestlés forsyningskæde vil være en del af programmet i 2030, og at programmet også indeholder tiltag, der vil simplificere Nestlés nuværende forsyningskæde, så virksomheden opnår fuld sporbarhed og fuldt certificeret kakao i 2027. ”Mere end 9 milliarder danske kroner vil vi investere i programmet over de næste 8 år, og jeg glæder mig i den grad over, at vi i Nestlé tager et så stort skridt for at skabe bedre forhold for kakaobønder” siger han.

Investering i bæredygtighed kendetegner også 2021 for Nestlés Markedschef for de nordiske lande, Torben Emborg:

”Til trods for udfordringer, især i forbindelse med covid, var 2021 et godt år for Nestlé i Norden. De positive tal bidrager til at generere resourcer til især vores klimaforpligtelser mod net zero. Vores ambitiøse klimaaplan bygger på en meget omfattende række af tiltag og aktiviteter, og den kræver en dedikeret indsats fra alle dele af vores virksomhed og af alle vores medarbejdere”.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Anna Hagemann Rise, Nestlé Danmark: [email protected]


Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og Europas største virksomhed (målt på værdi). Nestlé er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 186 lande i verden og har 270.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 600 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.