Alliance4YOUth har skaffet 50.000 unge job

To Press Releases listVevey, Schweiz,jun 3, 2015

50 000 unge europæere har fået job eller praktikplads i det seneste år som følge af Alliance for YOUth, som Nestlé og 200 af virksomhedens leverandører, herunder Facebook, Google og Novozymes, sidste år søsatte for at reducere ungdomsarbejdsløsheden i Europa. I Danmark har projektet også nået mere end 1.000 unge.

50.000 er halvdelen af de 100.000 jobs eller praktikstillinger, som virksomhederne bag Alliance for YOUth sidste år lovede at skabe inden udgangen af 2017.

Alliance for YOUth-virksomheder har også været involveret i mere end 5.400 såkaldte "parathed til arbejde-aktiviteter”, som omfatter CV clinics, jobmesser, jobsamtale-forberedelser og andre støtteordninger og arrangementer for unge.

"Efter et års aktivitet kan vi sige, at Alliance for YOUth skaber en ny dynamik. Mere end 60 pct. af samarbejdspartnerne har allerede forbedret praksis, når det gælder rekruttering og unges beskæftigelsesmuligheder, efter at de blev involveret i Alliance for YOUth,” siger Luis Cantarell, Nestlés europæiske chef.

Lærepladser og praktikophold fører til reel beskæftigelse. Ifølge en undersøgelse foretaget af Nielsen blandt 635 virksomhedsledere og HR-fagfolk fra 70 Alliance for YOUth-virksomheder i 22 europæiske lande siger 66 pct. af de adspurgte, at lærepladser og praktikophold sandsynligvis vil føre til fastansættelse.

I Danmark består Alliance for YOUth, der er Europas største private projekt til reduktion af ungdomsarbejdsløshed, af Nestlé Danmark, Novozymes, Frode Laursen og DS Smith, og Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark, er meget tilfreds med resultatet:

”Vi har som mål at komme i kontakt med 10.000 unge inden 2017 for at forberede dem til jobmarkedet. Selvfølgelig kan vi ikke skaffe 10.000 jobs – vi er fx selv 350 ansatte i Nestlé Danmark – men vi kan øge fokusset på at ansætte flere unge, og vi har i Nestlé Danmark ansat 100 unge under 30 år i det seneste år. For Danmark har ikke råd til delvist at tabe en generation af unge på gulvet. Hver niende ung i Danmark er arbejdsløs, og det er alt for meget,” siger Søren Rye.

Han peger på, at regering og myndigheder ikke kan løse problemet alene – virksomhederne må også bidrage mere.

”Erfaring er vigtig, men ikke alt, når man ansætter. Nestlé Danmark har haft succes med at tro på de unge og med også at vægte personlighed meget højt i ansættelsesprocessen frem for et for stort fokus på erfaring. Vores mange nye unge har været en succes, og de er kommet med mange nye idéer. Vi opfordrer danske virksomheder, offentlige som private, til at tro mere på de unge og gøre en særlig indsats for at få flere unge i arbejde,” siger Søren Rye.

Ifølge en dugfrisk undersøgelse foretaget af YouGov* for Nestlé Danmark blandt jobsøgende under 30 år mener syv ud af 10, at virksomheder ikke vil ansætte arbejdsløse unge pga. manglende arbejdserfaring. Seks ud af ti har mistet selvværd i tiden som arbejdsløs, og kun hver tredje tror, at de snart får et job.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og omsætter på verdensplan for ca. 660 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte.  I Danmark, hvor Nestlé også har nordisk hovedkvarter, har Nestlé ca. 350 ansatte. Nestlé markedsfører og sælger produkter som fx Nescafé, Nesquik, Nespresso, Cheerios, KitKat og After Eight.

*Kilde: Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet YouGov for Nestlé Danmark i perioden 13.-27.05 2015 med et total på 242 CAWI interviews, som var udført med unge arbejdsløse i Danmark i aldersgruppen 18-29 år

Yderligere information fås hos kommunikationschef Martin Broberg: martin.broberg@dk.nestle.com eller mobil: 2321 2371