De unge drikker mere kaffe

To Press Releases listKøbenhavn,apr 17, 2015

Det danske kaffemarked er under hastig forandring for tiden. Instant kaffe som fx Nescafé og kapselkaffe som fx Nescafé Dolce Gusto stormer frem, og det skyldes bl.a. de unge, mens den traditionelle kande kaffe fra kaffemaskinen fortsat er på retur. Det er en af Nestlé Danmarks konklusioner fra den danske dagligvarehandel i første kvartal af 2015, mens Nestlé globalt i dag konkluderede, at årets første kvartal var i overensstemmelse med forventningerne.
 
”Kapselkaffen har i snart et årti haft konstant fremgang, og det har fx vores Nespresso-mærke nydt godt af. Men det er nyt, at instant kaffe igen har fået stor vækst. Hvis tendensen holder året ud, vil denne kategori vokse i 2015 med mellem 5 og 10 pct. Vi mærker, at særligt de unge gerne vil have deres favorit kaffevariant. Så vi har udvidet i de senere år med mange varianter, især mælkeholdig kaffe som fx café latte og cappuccino”, siger Nestlé Danmarks landechef, Søren Rye.
 
Nespresso, der bl.a. er kendt for sine tv-reklamer med George Clooney, mærker også interessen for mælkeholdig kaffe. Satsningen på mælkebaserede maskinløsninger har givet Nespresso nye og gode muligheder i markedet, fordi forbrugerne efterspørger denne mulighed.
 
Søren Rye peger også på, at danskernes indkøbsmønstre er under forandring for tiden:
 
”Hidtil har danskerne været forbeholdne med at købe dagligvarer på nettet, men det er begyndt at ændre sig. Derfor har vi oprustet i Nestlé inden for e-handel og har opbygget stærke kompetencer ved hjælp af vores globale netværk, så vi kan være vores kunders foretrukne partner inden for e-handel. Det går vi benhårdt efter, og vi er derfor nu i fuld gang med at investere stort i e-commerce. Det kommer til at gå stærkere i de kommende år,” vurderer Søren Rye. 
 
På globalt plan betød årets første tre måneder for Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, at Nestlé leverede en omsætning på 20,9 mia. CHF (151 mia. DKK), en organisk vækst på 4,4 pct. og en volumentilvækst på 1,9 pct. Koncernen oplyser i den forbindelse, at forventningerne til en organisk vækst på 5 pct. i 2015 fastholdes.

”Vores førstekvartals-salg var i overensstemmelse med vores forventninger, og det er drevet af vækst i både værdi og volumen. Vi leverede gode resultater i Zone EMENA (Europa og Mellemøsten, red.), Nestlé Waters og området Other Businesses. Vi fortsatte vores indsats for at opbygge momentum i Zone AOA (Asien, Oceanien og dele af Afrika) samt i Nordamerika, og vi forventer, at denne indsats bringer os i mål, når året er omme. Vi bekræfter koncernens mål for hele året: vi går efter at opnå organisk vækst på omkring 5 pct.”, siger koncernchef Paul Bulcke. 
 
Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 640 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.