De unge stormer ind i Nestlé

De unge stormer ind i Nestlé: siden begyndelsen af året har mere end 4.000 unge mennesker under 30 år fået ansættelse i Nestlé i Europa som følge af virksomhedens program til reduktion af ungdomsarbejdsløshed i Europa, ”Nestlé needs YOUth”. Det er det største private projekt af sin art i Europa og har som mål at sikre 20.000 unge enten ansættelse eller praktikplads (el. lgn.) i Nestlé inden udgangen af 2016.

Indtil nu har næsten 1.500 unge fået fast arbejde hos Nestlé. Yderligere 1.500 har fået praktikpladser eller har været igennem et træningsforløb, og mere end 1.100 har fået tildelt en midlertidig kontrakt hos Nestlé.

”De første resultater af vores program er utrolig motiverende,” siger Laurent Freixe, der er Nestlés europæiske chef.

”Vi er kun i programmets opstartsfase. Jeg er sikker på, at de muligheder vi tilbyder, vil være med til at sikre, at tusinder af Europas unge mennesker får de muligheder, som de behøver for at styrke de færdigheder og kompetencer, de måtte få brug for fremover,” siger han.

’Nestlé needs YOUth’-programmet blev godt modtaget af EU-kommissionen, en række europæiske regeringer og Nestlés samarbejdspartnere og leverandører, da det blev lanceret sidste år. Det indeholder en række mål for alle Nestlé-lande i Europa, og i Danmark er man allerede forud for målene:

”Vi har alene i år ansat 30 unge, herunder bl.a. i trainee-stillinger og andre stillinger, hvor man læres op. Men vi har selvfølgelig ikke fået de samme mål som i Sydeuropa, hvor ungdomsarbejdsløsheden er et endnu mere alvorligt problem end herhjemme. Men vi vil i Danmark inden udgangen af 2016 ansætte over 100 unge, og det skal man se i forhold til, at Nestlé har 300 ansatte i Danmark,” siger Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark.

I næste måned igangsætter Nestlé sin anden fase af ”Nestlé needs YOUth – det bliver kaldt ”ALLiance for YOUth.”

Her søger Nestlé at skabe flere muligheder for unge ved at involvere virksomhedens samarbejdspartnere og leverandører mere i projektet.

Selve eventet for ’ALLiance for YOUth’-programmet, som finder sted i Lissabon, Portugal, vil inkludere repræsentanter fra EU-Kommissionen, toppolitikere og europæiske topchefer fra alle dele af Europa.