”3xMorten” skyder EU-valgkampen i gang hos Nestlé Danmark

København

Med tre kendte Morten’er som skarpe debattører er Nestlé Danmark for første gang med til at skyde en valgkamp i gang i Danmark. Det sker den 30. april, når den danske del af verdens største fødevarevirksomhed er vært for et EU-valgarrangement i forbindelse med Europa-Parlamentsvalget i Danmark 25. maj. Her vil Morten Helveg Petersen (Rad.), Morten Løkkegaard (V) og Morten Messerschmidt (DF) drøfte dagsaktuelle EU-emner under kyndig ledelse af ordstyrer Michael Jarlner, international redaktør på Politiken.

”Vi lægger rammer til dette for også på den måde at være en del af vores samfund, herunder vores demokrati. Vi mener, at virksomheder bør bidrage til samfundsdebatten, hvor det er muligt, ligesom virksomheder generelt må tage et medansvar for mange opgaver i samfundet – det er ikke altid, at myndigheder eller regeringer kan løse alt alene,” siger Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark.

Han understreger, at Nestlé Danmark ikke har præferencer for nogen politisk fløj eller noget politisk parti, og Nestlé Danmark vil ikke være en del af debatten om, hvor i det politiske spektrum folk sætter deres kryds.

”Vi er udelukkende vært. Men vi mener generelt, at det er en god idé, når virksomheder deltager i den erhvervspolitiske debat eller andre debatter, hvor de har viden og konstruktive ideer at bidrage med. Nestlé har fx til valgkamp-mødet hos os sat ungdomsarbejdsløshed på dagsordenen med vores forpligtelse til at ansætte 20.000 unge i Europa inden udgangen af 2016 i det, vi kalder Nestlé needs YOUth. Ungdomsarbejdsløsheden i Europa er så stort et problem, at vi risikerer at tabe hele og halve generationer på gulvet, hvis der ikke gøres noget markant, og det har vi ikke råd til. Vi har nu en god model til, hvordan virksomheder kan yde deres bidrag til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden, og den deler vi gerne med andre danske virksomheder og arbejdspladser,” siger Søren Rye,

Han peger på, at ungdomsarbejdsløshed ikke kun er et sydeuropæisk problem, selv om problemerne på det område er massive i fx Spanien og Grækenland.

”Også i Danmark er det et stort problem, og det prøver Nestlé Danmark at gøre noget særligt ved inden udgangen af 2016. Derfor er vi nu i fuld gang med at ansætte unge – dels i faste jobs, dels i praktikpladser, graduate-stillinger og meget mere,” siger Søren Rye.