Nestlé: Vi skal hjælpe farmere til mindre madspild

”Verdens fødevareproducenter skal gøre sig klart, at intelligente og smartere systemer i fødevareproduktionen og en forøgelse af bæredygtig produktion i verden indebærer, at vi hjælper og assisterer bønderne i udviklingslandene.”

Det sagde Michiel Kernkamp, Nestlé Nordic Market Head (chef for Nestlé i Norden), på topmødet i 3GF (Global Green Growth Forum) 6. juni i København, hvor han var deltager i paneldebatten “Delivering Smarter Food Systems”.

“Befolkningstallet i verden er hastigt voksende, vores naturressourcer er under kraftigt pres, især vand – og på samme tid estimerer man, at en tredjedel af al mad til mennesker går tabt undervejs fra jord til bord. Alt dette influerer også negativt på økonomi, miljø og mennesker. Det kalder på nye måder at tænke på i hele fødevarekæden. Det kalder på at hjælpe hinanden og på at dele viden, hvor og når det er muligt. Det er fx en af grundene til, at vi i Nestlé i forskningscentre udvikler højtydende kaffe- og kakaoplanter, som vi giver til bønder i udviklingslande,” siger Michiel Kernkamp.

Disse bønder har nu også med råd og assistance fra Nestlé forøget deres produktivitet ved at tilegne sig god landbrugspraksis. Det er afgørende for, at de kan forøge deres indkomst. Alene i 2015 inden for Nestlé Cocoa Plan distribuerede Nestlé 1,4 millioner højtydende kakaoplanter til især i Elfenbenskysten og trænede 44.000 bønder i landbrugsskoler. At samarbejde med bønderne er sund fornuft i Nestlés måde at drive forretning på.

"Vi gør dette, fordi det er fornuftigt og bæredygtigt for alle parter. Vi ser det som en langtidsinvestering, og det støtter Nestlés behov for råvarer af god kvalitet, selv om bønderne ikke er forpligtede til at sælge til os. Ja, det koster penge, men vi gør ikke dette som velgørenhed. Vi gør det, fordi det giver mening forretningsmæssigt. Og når et system virker for begge parter, så er det også holdbart og bæredygtigt,” siger Michiel Kernkamp. Kaffe er et andet eksempel på, hvordan man kan styrke bønders bæredygtige produktion.

Nestlé har i Nescafé Plan forpligtet sig til i 2020 at forbedre kvaliteten, kvantiteten og bæredygtigheden i sin kaffe-værdikæde ved at distribuere 220 millioner kaffeplanter til bønder i udviklingslande. Ligeledes i 2020 har Nespresso forpligtet sig til, at al den kaffe, som Nespresso bruger i sit faste sortiment, vil ske via programmet AAA Sustainable Quality Program, og dermed vil indsatsen samtidig forbedre den sociale velfærd hos bønderne. Viden om transport- og kølesystemer kan også være afgørende. Spild inden for mælk bidrager til at generere udledning af drivhusgasser (GHGs).

Nestlé har med sit system, hvor man bringer mælk direkte fra landmændene til fabrikkerne, halveret mælkespildet mellem kølefaciliteter og fabrikkerne i Renala-distriktet i Pakistan. I lande som Pakistan, Kina og Indien har Nestlé på denne måde opnået en reduktion i det årlige mælkespild i størrelsesordenen 1,22 millioner tons CO2.

I Pakistan er mælkespildet generelt på 15-19 pct., inden det når forbrugerne (kilde: Asian Development Bank), men i Nestlés egen forsyningskæde i Pakistan er det kun på 1,4 pct.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.