Nestlé leverer 4,2 pct. organisk vækst

To Press Releases listVevey,okt 19, 2015

Nestlé omsatte i de første tre kvartaler i 2015 for 445,2 mia. kr. og havde en organisk vækst på 4,2 pct. Det viser koncernens regnskab for årets tre første kvartaler.

På globalt plan har Nestlé i årets tre første kvartaler præsteret dette:

• Salget var på 445,2 milliarder DKK.
• Nestlé har haft en organisk vækst 4,2 (værditilvækst) og en volumenvækst på 2,0 pct.
• Udsigter for hele året: omkring 4,5 pct. organisk vækst

Nestlé-koncernens CEO, Paul Bulcke, udtaler i forbindelse med regnskabet:

“Efter en god præstation i det første halvår har vi i tredje kvartal mærket effekterne af exceptionelle begivenheder med Maggi-nudler i Indien og en rabattilpasning for Nestlé Skin Health. Alligevel er vores interne vækst steget, og det viser over en bred kam positivt momentum i vores forretningsområder og på mange af vores markeder. Der var en fortsat solid vækst i Europa, Nestlé Waters og Nestlé Health Science. Vi gjorde gode fremskridt i Latin-Amerika og leverede en klar forbedring i Nordamerika, især inden for frostvarer. Det stod i kontrast til en langsommere udvikling i Kina. Som helhed blev vores forventninger til den organiske vækst ikke helt indfriet, og derfor forventer vi for hele året en organisk vækst på 4,5 pct.”

I Danmark har året indtil nu blandt andet været præget af, at Nestlé rykker på området for specialprodukter, da der har været flere produktnyheder som fx udviklingen af en glutenfri cornflakes til produktion i storskala og frugtsmoothies.

”Vi mærker en klar stigning i forventningerne hos forbrugerne, der ønsker et større udbud, navnlig inden for sundere og mere specielle produkter. Nestlé afsætter globalt hvert år 12 mia. kr. til fødevareforskning, og det skal bl.a. udmønte sig i flere og nye produkter, der viser, at Nestlé følger forbrugernes ønsker om sundere og bedre fødevarer. Nordiske forbrugere er for Nestlé et ganske godt barometer til at måle, hvad der kræves af nutidens og fremtidens fødevarer,” siger Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark.

På afgiftsområdet har Nestlé Danmark dette finanslovs-ønske:

”I forbindelse med de nuværende forhandlinger om Finansloven for 2016 ville det være rart, om politikerne ville leve op til tidligere udtalelser om afgiftslettelser på især chokolade – men gerne på fødevarer i det hele taget. Danmark er et fødevareland og skal være det i fremtiden, men det kræver også, at vi på hjemmemarkedet leverer nogle vilkår, der understøtter fødevarevirksomhedernes muligheder. Der ligger mange danske arbejdspladser i at reducere chokoladeafgiften,” siger Søren Rye. 
 

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 640 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.