Nestlé tilslutter sig stort klima-initiativ i FN

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, har 23. september på FNs klimatopmøde i New York tilsluttet sig Caring for Climate-initiativet.

Caring for Climate er verdens største samarbejde om klimaudfordringer, og Nestlés tilslutning er et led i fødevarevirksomhedens mangeårige indsats for at bidrage med lederskab inden for klimaforandringer.

På talerstolen ved topmødet pegede José Lopez, Executive Vice President i Nestlé, på, at Nestlé også vil bakke lignende initiativer fra andre førende organisationer op (som fx CDP), fordi der er behov for at gøre noget effektivt ved verdens klimaudfordringer:

Caring for Climate-initiativet er helt på linje med Nestlés egne præcise klimamål, som afspejler vores respekt for dels de samfund, som vi driver forretning i, dels de kommende generationer. Klimaudfordringer skal løses gennem fælles samarbejder og af mange parter i verdens lande for at blive effektive i sidste ende,” sagde han.

Caring for Climate ledes af UN Global Compact, UN Environment Programme og UN Framework Convention on Climate Change. Nestlé samarbejder allerede med en række forskellige FN-organisationer, uddannelsesinstitutioner samt NGO’er, herunder UN Global Compact og Rainforest Alliance, om at adressere de komplekse udfordringer, der findes inden for klima, miljø og det sociale område.

Caring for Climate-løfterne indebærer løbende forbedringer inden for energiforbrug samt reduktion af drivhusgasser fra produktion, services og processer.

Som verdens største virksomhed inden for føde- og drikkevarer er Nestlé direkte berørt af klimaforandringerne, og derfor har Nestlé i mange år arbejdet for – og opnået – reduktioner i sin drivhusgas-belastning ved bl.a. genbrug af energi og forøgelse af energi-effektiviteten i sin produktion.

I 2015 forventer Nestlé at have nedbragt belastningen fra drivhusgasser pr. ton pr. produkt med 35 pct. i forhold til sit 2005-niveau.

”Man kan ikke drive virksomhed i dag uden at tage klimaudfordringen meget alvorligt. Klimaet har brug for, at verdens virksomheder arbejder efter principperne i Caring for Climate. Vi har i Nestlé af samme grund klimaforbedringer som en meget vigtig del af vores omfattende CSR-arbejde, som vi Nestlé kalder for Creating Shared Value (CSV),” siger Nestlés Nordic Market Head, Peter Svensson.

Bæredygtighed er hovedemnet på det årlige CSV Forum (Nestlé’s annual Creating Shared Value Forum), der holdes 9. oktober i Schweiz. Her samles Nestlé og en række organisationer, herunder mange NGO’er, for at dele og diskutere best practices inden for bæredygtighed.