Stop de store madportioner

To Press Releases list

 

,
sep 5, 2016

”For store madportioner fører til øget madspild, og de store mængder øger også risikoen for overvægt og fedme. Der skal derfor gøres en stor indsats for mindre portioner. Det er på høje tid.”

Det sagde Michiel Kernkamp, Nordic Market Head i Nestlé, da han 26. august talte på konferencen ”Food Summit: Better Food for More People” på Christiansborg.

”Hvis man fx ser på restauranter, så er portionerne ofte for store. Vi bliver alle nødt til at gentænke, hvad den rigtige portionsstørrelse er. Vi er i Nestlé godt i gang med et initiativ, der hedder ”Portion Guidance”. Det er et frivilligt initiativ fra vores side, og det skal bygge bro mellem internationale kostanbefalinger og regler for næringsdeklaration. Denne vejledning præsenterer vi gennem en række forbrugerengagerende tiltag som fx produktform, pack design, klare illustrationer og anbefalinger om de rette portionsstørrelser. Vi håber og tror på, at dette initiativ kan have en positiv effekt, da Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed, men også fordi vi håber at kunne inspirere andre fødevarevirksomheder,” sagde Michiel Kernkamp.

Nestlé prøver også psykologisk at påvirke forbrugeradfærden ved at ændre grænserne for en portion. Det sker ved fysisk at ændre et produkts form eller størrelse. Inden udgangen af 2016 skal alle Nestlés børne- og familieprodukter således være omfattet af Portion Guidance, mens resten af Nestlés over 2.000 varemærker er godt på vej.

Smarties er et eksempel på Portion Guidance. Her har Nestlé introduceret små æsker med Smarties, og æskernes størrelse er sammen med informationen på pakken med til at signalere, at her er æskens indhold det anbefalede maksimumindtag.

Portionsstørrelser vil utvivlsomt komme til at fylde mere og mere i sundheds- og fødevaredebatten, og i Danmark har fx Kræftens Bekæmpelse stærkt fokus på portionsstørrelser. Nestlé mener, at der er brug for, at både producenter og sundhedseksperter arbejder sammen om at øge forbrugernes kendskab til de rette portionsstørrelser for at opnå den størst mulige effekt på folkesundheden.

En vigtig sideeffekt ved mindre portionsstørrelser er også mindre madspild. Kæmpeportioner og 10-retters menuer fører uvægerligt til mere madspild, og med stigningen i verdens befolkning er der et øget pres på naturens ressourcer.

”Vi er derfor nødt til at ændre vores måde at tænke på – fra jord til bord,” sagde Michiel Kernkamp.

Yderligere information fås hos Martin Broberg, kommunikationschef i Nestlé Danmark: mobil 2321 2371.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, NAN, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere. 

Portion size billede