Ungdomsarbejdsløshed skal ind i valgkampen

To Press Releases listKøbenhavn,jun 3, 2015

Der skabes jobs for tiden i Danmark, og der er begyndende opsving – men de unge har tilsyneladende noget sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet end andre. Hver niende ung under 25 år er uden arbejde, mens det kun gælder for op imod hver 20. arbejdsløs i Danmark, og op imod 100.000 unge er inaktive – dvs. hverken i arbejde eller i gang med en uddannelse.

Det skal politikerne og de danske virksomheder tage noget mere alvorligt og gøre til en del af valgkampen, mener Nestlé Danmark.

”100.000 unge, der ikke er i job eller ikke er ved at uddanne sig, er alt for mange. Det svarer til et fyldt Parken – 2½ gang. Det har Danmark ikke råd til, og det rammer ikke mindst de unge selv hårdt. Vi risikerer delvist at tabe en generation på gulvet.

Derfor må regering, myndigheder og erhvervsliv gøre en ekstra indsats for at få flere unge i arbejde,” sagde Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark, til et debatmøde 2. juni hos Nestlé Danmark om ungdomsarbejdsløshed – et debatmøde, der havde deltagelse af blandt andre 80 unge, heraf mange jobsøgende, erhvervsmanden Asger Aamund, transportvirksomheden Frode Laursen, DJØF og CA.

I Nestlé Danmark har man som led i Alliance for YOUth, der er det største europæiske projekt til reduktion af ungdomsarbejdsløshed, i det seneste år ansat 100 unge under 30 år – det er en tredjedel af virksomhedens medarbejderantal – og det har givet virksomheden mange nye idéer og en forandret kultur.

Asger Aamund pegede på, at iværksættere har for vanskelige vilkår i Danmark, og at de er en væsentlig forudsætning for jobskabelsen i fremtiden:

”Det er for svært at opstarte en virksomhed i Danmark. De unge vil gerne – det er ikke iværksætterånden, der fejler noget. Men der er ikke optimale investeringsinstrumenter til stede – man bliver brandbeskattet af risikovillige investeringer i Danmark. Og så er der iværksætterskat i Danmark – ja, når jeg fortæller udlændinge om det, så er de helt uforstående! Målet i Danmark bør være 3.000-4.000 nye værdi-virksomheder inden 10 år. Det er derfra, at jobvæksten skal komme,” sagde Asger Aamund.

Ifølge en dugfrisk undersøgelse foretaget af YouGov* for Nestlé Danmark blandt jobsøgende under 30 år mener syv ud af 10 danske unge, at virksomheder ikke vil ansætte arbejdsløse unge pga. manglende arbejdserfaring. Seks ud af ti har mistet selvværd i tiden som arbejdsløs, og kun hver tredje tror, at de snart får et job.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og omsætter på verdensplan for ca. 660 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte.  I Danmark, hvor Nestlé også har nordisk hovedkvarter, har Nestlé ca. 350 ansatte. Nestlé markedsfører og sælger produkter som fx Nescafé, Nesquik, Nespresso, Cheerios, KitKat og After Eight.

*Kilde: Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet YouGov for Nestlé Danmark i perioden 13.-27.05 2015 med et total på 242 CAWI interviews, som var udført med unge arbejdsløse i Danmark i aldersgruppen 18-29 år.

Yderligere information fås hos kommunikationschef Martin Broberg: martin.broberg@dk.nestle.com eller på mobil: 2321 2371