Virksomheder vægter erfaring for højt

To Press Releases listKøbenhavn,jun 3, 2015

Syv ud af 10 danske unge mener, at virksomheder ikke vil ansætte arbejdsløse unge pga. manglende arbejdserfaring, og mere end hver anden (55 pct.) føler vrede og frustration, fordi de er uden job.

Det kom frem på Nestlé Danmarks debatmøde om ungdomsarbejdsløshed tirsdag 2. juni i Ørestaden, hvor en dugfrisk YouGov-undersøgelse* af unge arbejdsløses situation blev præsenteret.

Nestlé Danmark har gode erfaringer med at ansætte unge, fordi virksomheden som led i Alliance for YOUth, der er Europas største private projekt til reduktion af ungdomsarbejdsløshed, har ansat 100 unge under 30 år i Nestlé Danmark i det seneste år – enten i fast job eller i praktikjob el. lgn.

”Erfaring er selvfølgelig vigtig, men ikke alt. Vi vil gerne anbefale andre virksomheder at turde satse mere på de uprøvede unge. De kommer med nye idéer og kompetencer, der hos os har vist sig mindst lige så vigtige som erfaring, og de kommer ofte med stor dynamik til gavn for virksomhedskulturen. Hver niende ung i Danmark er uden arbejde, og jeg mener ikke, at vi har råd til delvist at tabe den generation på gulvet – private og offentlige arbejdspladser må gøre lidt mere,” siger Søren Rye.

En af de unge, som Nestlé Danmark har ansat i det seneste år, er 29-årige Mia Post Jensen, som er Junior Brand Manager. Hun husker stadig kun alt for godt, hvordan det var at være nyuddannet og jobsøgende:

”Selv om jeg havde en god uddannelse fra Syddansk Universitet som kandidat inden for bl.a. marketing, kommunikation og globalisering, mødte jeg desværre den ene lukkede dør efter den anden i min jobsøgningsproces. En af årsagerne var, at man som nyuddannet ikke har nok arbejdserfaring fra tidligere jobs, som ligger inden for lige netop dén branche, der søges til. Virksomheder er ofte meget firkantede og forsigtige, når de ansætter. Der kunne godt være mere mod og nytænkning i ansættelsesprocessen mange steder,” siger hun.

Undersøgelsen fra YouGov viser også, at de unge er meget påvirkede af at være uden for arbejdsmarkedet. Seks ud af ti har mistet selvværd i tiden som arbejdsløs, og kun hver tredje tror, at de snart får et job.

 
Nestlé er verdens største producent af fødevarer og omsætter på verdensplan for ca. 660 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte.  I Danmark, hvor Nestlé også har nordisk hovedkvarter, har Nestlé ca. 350 ansatte. Nestlé markedsfører og sælger produkter som fx Nescafé, Nesquik, Nespresso, Cheerios, KitKat og After Eight.

*Kilde: Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet YouGov for Nestlé Danmark i perioden 13.-27.05 2015 med et total på 242 CAWI interviews, som var udført med unge arbejdsløse i Danmark i aldersgruppen 18-29 år

Yderligere information fås hos kommunikationschef Martin Broberg på 2321 2371 eller martin.broberg@dk.nestle.com.