Nestlé får andre virksomheder til at ansætte flere unge

young employee
ALLIANCE FOR YOUTH: Førende virksomheder støtter Nestlés initiativ imod ungdomsarbejdsløshed.

Nestlé vil have flere virksomheder til at ansætte unge i Europa, herunder Danmark – og virksomheden har derfor i dag igangsat ”Alliance for YOUth” i overværelse af EU-Kommissionsformand José Manuel Barroso og en række andre store virksomheder, herunder Google og Facebook.

Nestlé bygger hermed på succesen fra “Nestlé Needs YOUth”, hvor Nestlé sidste efterår for at yde sit bidrag til reduktion af ungdomsarbejdsløsheden i Europa forpligtede sig til at ansætte 20.000 unge inden udgangen af 2016 – enten i faste jobs eller i fx praktikstillinger. Det er det største private initiativ af sin art i Europa.

Til dato har Nestlé i Europa ansat næsten 5,000 unge under 30 år inden for dette program og er dermed foran sin plan om at nå 20,000 på tre år. I Danmark, hvor Nestlé har næsten 300 ansatte, er der alene i år ansat 30 unge, herunder bl.a. i trainee-stillinger og andre stillinger, hvor man læres op.

“Hvis danske virksomheder arbejder sammen om dette initiativ og deltager i Nestlés initiativ, kan vi nå et langt større antal arbejdsløse unge og måske tilbyde dem job, læreplads eller andet. Det ville være fantastisk, hvis et større antal virksomheder tilknytter sig vores program, for så kan vi virkelig bidrage til den indsats, der i forvejen gøres af regeringer og myndigheder i Europa på dette område,” siger Peter Svensson, der er Market Head i Nestlé Norden.

“Alliance for YOUth”-programmet vil mobilisere europæiske virksomheder, der er fast besluttede på at yde deres bidrag til at reducere den alvorlige ungdomsarbejdsløshed i Europa. Ved lanceringen af ”Alliance for YOUth” i dag i Lissabon roste EU-kommisionsformand Barroso initiativet og påpegede, at Nestlés projekt er så stort, at det virkelig kan flytte noget i kampen imod ungdomsarbejdsløsheden.

Nestlés europæiske chef, Laurent Freixe, pegede også på initiativets omfang ved lanceringen:

”Med mere end 150 virksomheder fra hele Europa bag initiativet – og med mange flere, der støder til i de kommende måneder – er Nestlés “Alliance for YOUth” det første virksomhedsinitiativ på tværs af de europæiske grænser i kampen mod ungdomsarbejdsløsheden. Der er sat gang i en bevægelse for de unge, der i dag står over for et meget udfordrende jobmarked,” sagde han.

Foreløbig er bl.a. disse virksomheder med i Nestlés europæiske initiativ: Adecco, Axa, Cargill, CHEP, DS Smith, Facebook, Firmenich, Google, Nielsen, Publicis Groupe, Salesforce.com og Twitter.