Vild udvikling: danskerne spiser masser af fuldkorn – men vil alligevel have meget mere

Hvis et sundhedsinitiativ i de senere år virkelig har haft succes i Danmark, er Fuldkornspartnerskabet uundgåeligt ét af dem, man bare MÅ nævne: Fuldkornspartnerskabet, der består af Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder, har været kraftigt medvirkende til, at danskerne på bare otte år næsten har fordoblet deres daglige fuldkornsindtag fra 36 gram til 63 gram om dagen.

Men det synes danskerne ikke er nok ifølge en ny undersøgelse, som YouGov*) netop har foretaget for Nestlé Danmark i anledning af Årets Fuldkornsdag 18. januar. For den viser, at seks ud af ti danskere er parate til at spise endnu mere fuldkorn.

”Det er en meget glædelig nyhed, at danskerne er parate til at spise endnu mere fuldkorn. Det vidner om, at danskerne ser fuldkorn som noget positivt, og at det er lykkedes producenterne i Fuldkornspartnerskabet at udvikle nogle velsmagende produkter med det orange fuldkornslogo, som forbrugerne efterspørger og gerne vil spise flere af. Det er samtidig motiverende for vores videre arbejde i Fuldkornspartnerskabet, hvor vores mål er at få danskerne til at spise 75 gram fuldkorn om dagen i gennemsnit,” siger Rikke Iben Neess, kampagneleder i Fuldkornspartnerskabet, som Nestlé Danmark er medlem af.

Over halvdelen (56 pct.) kigger på produkternes indholdsliste for at se, om der er fuldkorn i, hvis de vil vide fuldkornsindholdet. Hver fjerde dansker (24 pct.) angiver i undersøgelsen, at de gerne ser et større udvalg af fuldkornsprodukter i butikkerne, mens hver sjette (16 pct.) peger på, at de gerne i butikkerne vil have mere vejledning om, hvor de finder produkterne med fuldkorn.

”Forbrugerne er interesserede i fuldkorn, og den interesse vil vi gerne kvittere for i Nestlé. Fuldkorn er hovedingrediens i vores morgenmadsprodukter, og god forbrugeroplysning om fuldkorn på emballagen er en hjørnesten, når vi udformer emballager,” siger sundhedschef Per Frank fra Nestlé Norden.

Han mener også, at selv om Nestlé fx har HavreCheerios med 93 pct. fuldkorn i og med Fuldkornspartnerskabets logo, så skal virksomheden fortsætte med at udvikle produkter med forøget indhold af fuldkorn:

"Vi fødevareproducenter, herunder Nestlé, kan gøre det endnu bedre fremover. Vi må hele tiden gøre en stor indsats for at øge fuldkornsindholdet i vores produkter. Det er muligt med produktinnovation løbende at øge indholdet af fuldkorn, samtidig med, at man reducerer salt, sukker og fedt i sine produkter. Alene sidste år ændrede vi i Nestlé ca. 9.000 produkter på den måde,” siger Per Frank.

Nestlé fejrer i alle nordiske lande internt Fuldkornsdagen med store fuldkornsarrangementer for medarbejderne i kantinerne, og i Danmark er Nestlé også på selve dagen på besøg på hovedkontoret hos nogle af de største detailkæder for at informere om fuldkornsprodukternes positive egenskaber.

*) Undersøgelsen er udført af YouGov i perioden 13-20. december 2018, hvor der er gennemført 1.032 onlineinterview med et nationalt repræsentativt udsnit af danskere i alderen 18+.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 580 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Læs mere om fuldkorn og Fuldkornspartnerskabet som står bag Fuldkornslogoet her.