Drogba støtter Nestlés kamp mod børnearbejde

Copenhagen

I 2012 scorede han det afgørende straffe i Champions League-finalen i fodbold imod Bayern München. Og nu scorer han sammen med Nestlé i kampen imod børnearbejde.

For Didier Drogba – manden bag ”La Fondation Didier Drogba”, der støtter sundhed og uddannelse i Drogbas fødeland, Elfenbenskysten – har nemlig netop indgået et partnerskab med Nestlé, hvor hans organisation sammen med Nestlé gør en indsats imod børnearbejde i kakaoproduktionen. Det anslås, at 1,2 mio. børn i dag i Elfenbenskysten er børnearbejdere i kakaoproduktionen.

En af vejene ud af børnearbejde er uddannelse. Det er for børn i de rige lande en selvfølge – for børn i Elfenbenskysten er det som oftest en drøm. Derfor er Nestlé og Didier Drogba gået sammen om at øge antallet af børn, der får en uddannelse og kommer ud af børnearbejde.

Nestlé har til dato med Nestlé Cocoa Plan, der har til formål at gøre kakaoproduktion fri for børnearbejde samt bæredygtig, bygget 42 skoler i Elfenbenskysten. En af skolerne fik besøg af den nationale fodboldstjerne, som spillede fodbold med børnene, og gav ”High Fives” til dem, når de jublende kom løbende hen imod ham.

”Jeg er meget glad for at kunne offentliggøre partnerskabet mellem min organisation og Nestlé. Det kommer til at bidrage til, at vi kan fortsætte arbejdet med at forbedre situationen for børnene og deres familier, og det kommer til at modvirke børnearbejde,” sagde Drogba.

I Nestlé i Danmark, hvor næsten alt Nestlé-chokolade er bæredygtigt produceret under Nestlé Cocoa Plan, er nordisk marketingchef Kasper Kunckel meget glad for det nye samarbejde med Didier Drogba:

”Det er fantastisk, at hans organisation samarbejder med Nestlé Cocoa Plan om at eliminere børnearbejde. Vi har selvfølgelig ikke løst det store og komplekse problem, som børnearbejde er. Men ved at støtte, at børnene kan gå i skole og udnytte deres potentiale, og ved at støtte kakaobønder i Elfenbenskysten, så deres produktion bliver både bæredygtig og profitabel, forsøger vi at gøre en forskel,” siger han.

Mere information om Nestlé Cocoa Plan, herunder film om Didier Drogbas skolebesøg: http://www.nestlecocoaplan.com/

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.