Er du klar til at smide mad ud for 1,4 mia.?

De syv gode råd mod jule-madspild

Nestlé Nordic CEO, Michiel Kernkamp og grundlægger af Danmarks største bevægelse mod madspild 'Stop Spild Af Mad', Selina Juul

Er du klar til at smide mad ud for 1,4 mia. kr. her i december?
Nej vel. Men det er det, som danskerne gør i julemåneden iflg. Landbrug & Fødevarer, og det gør december til den måned, hvor der smides allermest mad ud i Danmark.
Det vil Stop Spild Af Mad og verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé, gøre noget ved. De to har derfor udarbejdet syv gode råd mod madspild til danskerne.
For vi kender det alle - alt for gode: En and, som der stadig er masser af kød på, et par skåle med masser af rødkål, brunede kartofler og en stor rest af den brune sovs fra Juleaften.
Men det kan undgås: Stop Spild Af Mad og verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé, har nemlig sat sig sammen for at give danskerne 7 gode råd til, hvordan madspild kan undgås i julen.
”Mange føler sig usikre på planlægningen og sætter for meget mad på bordet. Det fører til, at man står tilbage med for mange rester, som man ikke ved, hvad man skal stille op med, og som ofte helt glemmes. Det er et generelt problem hele året rundt i Danmark, men særligt i julen er madspildet stort,” siger Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad.
Det genkender man i Nestlé Danmark, der også leverer mange produkter til danskernes jul, fx chokolade og kondenseret mælk.
”Vi har i Nestlé Danmark allermest fokus på udnyttelsen af mad. Heldigvis kan en råvare tit bruges mere derhjemme og i en produktion, end den bliver det normalt. Man kan fx også derhjemme servere i portioner i stedet for på store fade eller i store skåle for at øge udnyttelsen af mad. Skulle der alligevel blive noget tilovers, kan man fx bruge den mest synlige hylde i køleskabet til den mad, der skal bruges i de kommende dage,” siger Michiel Kernkamp, nordisk chef for Nestlé.

Her er de 7 gode råd til at undgå madspild i julen:
1) Husk i god tid inden julen at spise dig igennem dit køleskab og din fryser, så du har plads til julens rester.
2) Husk at planlægge. Er I 5 gæster til julefrokost/julemiddag, så er der ingen grund til at lave mad til 8. Mere er ikke lig med bedre. Brug hellere penge på at købe mindre - men bedre mad.
3) Bruger du kondenseret mælk til dine egne lækre julekager og karameller, kan det opbevares i køleskab i højst 3-4 dage, efter det er blevet åbnet. Derefter skal det bruges.
4) Husk at føre en "juledagbog". Skriv ned, hvilke fejl du har lavet i år, så du ikke laver de samme fejl til næste jul. Har Tante Oda en tendens til at levne, så skal du overveje at servere mindre til hende.
5) Mindre størrelse fade og tallerkener sørger for, at dine gæster ikke bliver overfordret - eller at du overfodrer din skraldespand. Jo større tallerknen er, jo mere tilbøjelig er vi til at fylde den op - og omvendt.
6) Stil maden gradvist ind. Har du alligevel lavet mad til 8, selvom I kun er 5 gæster til julefrokosten/middagen, så brug dette nemme trick: Stil maden gradvist ind på bordet i takt med, at den bliver spist. Der er ingen grund til, at maden står og "sveder" på bordet i 5 timer. Ender du alligevel med madoverskud efter julefrokosten/middagen (som stadig er på køl), så kan du overveje at give dine gæster hjemmelavede doggy-bags med hjem.
7) Indtænk rester allerede inden du skal ud og handle julemad: En rest risalamande kan bruges i boller, og rester af and og flæskesteg kan komme i wraps eller sandwich. Det er en god plan at indtænke julens rester, inden resterne opstår. Husk også at nedfryse julens overskudsmad i mindre portioner - så bliver det mere fleksibelt at tø resterne op, og at bruge dem i nye retter, når din pengepung er på slankekur i januar.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.