Erhvervslivet må tage større medansvar for ungdomsarbejdsløsheden

København

Hver fjerde ung under 25 år i Europa er i dag arbejdsløs – og i Danmark er det hver ottende. Danmark risikerer delvist at tabe en generation af unge på gulvet, hvis ikke der gøres noget markant, mener Nestlé Danmark, der peger på, at dagens beskæftigelsesreform fra regeringen bør have hovedfokus på de unge.

”Regeringer og myndigheder alene kan ikke løse problemet med ungdomsarbejdsløshed – virksomheder skal også tage del i det. I dag lancerer Nestlé Danmark derfor en praktisk virksomhedsmodel for, hvordan danske virksomheder kan yde et større bidrag til reduktion af ungdomsarbejdsløsheden. Vi forpligter os i Nestlé til at ansætte 20.000 unge i Europa inden udgangen af 2016 i den plan, vi kalder Nestlé needs YOUth,” siger Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark.

Og den handler bestemt ikke kun om Europa.

”I Danmark har vi også fået måltal, vi skal levere på – og vi skal ansætte 100. Det lyder måske ikke af meget, men det er faktisk 25 pct. af vores arbejdsstyrke. Og allerede i årets første måneder har vi fået ansat 40 under 30 år – enten i faste jobs eller i andre former for ansættelser, fx praktikpladser,”, fortæller Søren Rye.

Nestlé Danmark vil med sin nye model for ansættelse af flere unge forsøge at inspirere andre virksomheder til at øge deres fokus på ungdomsarbejdsløsheden.

”Vi vil dele vores model med virksomheder og arbejdspladser – og sammen med dem finde endnu flere modeller for, hvordan ungdomsarbejdsløsheden kan reduceres. Vi er overbeviste om, at dansk erhvervsliv kan gøre en hel del mere for at få flere unge ind på det danske arbejdsmarked,” siger Søren Rye.

Det betyder også, at Nestlé er parat til at dele sin viden og sine idéer med alle danske virksomheder, der måtte ønske det.

”Alle kender en ung, der står med både viljen og kompetencerne til at yde noget på en arbejdsplads, men det er meget svært for dem at få arbejde uden reel erhvervserfaring. Vi er overbeviste om, at der i Danmark er en meget stor velvilje til at gøre noget ekstra for denne gruppe, så vi vil gerne lægge vores planer og idéer frem som inspiration for andre,” siger Søren Rye.

Nestlé Danmark fremlægger sin virksomhedsmodel for bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed i dag, 30. april, kl. 9.30, i sit domicil i København i forbindelse med, at Nestlé Danmark skyder den danske EU-valgkamp i gang ved at være vært for en skarp debat mellem 3xMorten – Løkkegaard (V), Helveg Petersen (Rad.) og Messerschmidt (DF). Ordstyrer er Michael Jarlner, international redaktør på Politiken.