Sort by
Sort by

Forrang i ansættelser

To Press Releases list
København

Hver fjerde ung under 25 år i Europa er i dag arbejdsløs – og i Danmark er problemet også mærkbart, hvor ca. hver ottende ung under 30 år er uden arbejde. Og blandt nyuddannede akademikere i Danmark er det næsten hver tredje.

Derfor skal der gøres noget ekstraordinært for unge arbejdsløse.

Dette blev drøftet, da ledende medlemmer af Europa-Parlamentets beskæftigelsesudvalg 17. marts mødte Nestlé Danmark i København for at diskutere ungdomsarbejdsløshed. Politikerne er lige nu på inspirationstur i Danmark for at se på, hvad Danmark gør for at få unge i arbejde.

”Europa, herunder også til en vis grad Danmark, risikerer at stå med en helt eller delvist tabt generation på gulvet. Det er ikke bare alvorligt, det er meget alvorligt. Derfor må regeringer, myndigheder og virksomheder arbejde tæt sammen om at løse dette problem. Unge må have forrang, selv om alle aldre er vigtige for arbejdsmarkedet,” sagde Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark, i dag på mødet med parlamentsudvalget.

Nestlé præsenterede Alliance for Youth, som Nestlé har søsat i Europa. Det er det største private initiativ mod ungdomsarbejdsløshed i Europa.

”Vi håber på at inspirere andre virksomheder til at gøre det samme eller tilslutte sig vores Alliance for Youth, der har som mål at få 100.000 unge i enten arbejde eller praktik inden udgangen af 2016,” sagde Søren Rye. 

Udvalgets næstformand, Ulla Tørnæs (V), hilser virksomheders engagement i de unges fremtid meget velkommen:

”Det er rigtig godt, at det private erhvervsliv tager et stort ansvar, når det handler om at få de unge integreret på arbejdsmarkedet. Projektet "Alliance for Youth" er et stærkt initiativ, der viser en god retning. Vi må ikke tabe en generation på gulvet, og derfor har vi brug for, at virksomhederne åbner dørene for de unge mennesker, så de får et solidt fodfæste på arbejdsmarkedet,” siger hun.

Nestlé vil nu øge samarbejdet med politikere fra hele Europa for at sætte øget fokus på problemet:

”Vi tror på, at det betaler sig for Europa at ansætte flere unge og at tro mere på de unge. Godt nok kræver en nyuddannet mere oplæring end én medarbejder med erfaring. Men ofte undervurderes det i virksomhederne, hvor meget initiativ og hvor mange idéer de unge kan komme med. Vi har i Nestlé Danmark ansat 100 unge i det seneste år, og de har rykket os positivt fremad,” siger Søren Rye, som dog understreger, at der altid vil være stor brug for dygtige medarbejdere over 30 år. 

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 640 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.