Fælles kamp mod madspild

København

Det kræver 60 pct. mere mad at brødføde de 10 milliarder mennesker, som det forventes, at der lever på kloden i 2050. Derfor skal der en global indsats og internationale samarbejder og aftaler i gang hurtigst muligt for at begrænse madspildet, mener verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé, og den kendte madspildsbevægelse Stop Spild Af Mad.

"Vi kan ikke fortsat miste 30 pct. af al den mad, der produceres til mennesker i verden. Det er et både forrykt og skræmmende tal, og det påvirker ikke bare fødevaresituationen i verden. Madspildet betyder også et kolossalt spild af ressourcer - energi, vand, landarealer, næringsstoffer og arbejdskraft, som der altsammen bruges til at producere mad. Vi må derfor nu gøre en meget mere aktiv indsats, og det kræver, at alle parter i processen fra jord til bord bruger samme standard at arbejde ud fra," siger Michiel Kernkamp, nordisk chef i Nestlé, i forbindelse med det globale madtopmøde, "Better Food for More People", i København 26. august.

Nestlé og Stop Spild Af Mad peger på Food Loss & Waste Protocol (FLW-standarden), som er udviklet under ledelse af World Resources Institute, da den giver regeringer, virksomheder og NGO'er m.fl. et effektivt værktøj at måle ud fra.

Stifter af Stop Spild Af Mad, Selina Juul, siger:

"På nuværende tidspunkt er det svært at finde en person, der ikke har hørt om problematikken med det omfattende madspild, som finder sted i verden. Det er godt med fokus - men nu er der også brug for handling. Derfor glæder det mig ekstra meget, at store tunge virksomheder som Nestlé er med i den globale protokol, The Food Loss & Waste Protocol. Nu skal vi ikke længere kun snakke om madspildet, men også måle det og minimere det. Og det er vejen frem, hvis verden skal indfri FN’s nye bæredygtighedsmål, Sustainable Development Goals – og herunder især delmål 12.3, at halvere al madspild og fødevaretab i hele værdikæden fra jord til bord inden år 2030.”

Både Nestlé og Stop Spild Af Mad har været med til at udvikle FLW-standarden.

For yderligere information:

Pressekontakt i Stop Spild Af Mad: 40 72 06 01

Martin Broberg, kommunikationschef Nestlé Danmark: 2321 2371

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, NAN, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.