Gamle kendinge trender i Danmark

Nestlé-koncernen omsatte globalt for 286,8 mia. kr. i første halvår af 2017, og Nestlé præsterede en organisk vækst på 2,3 pct. Det viser Nestlés globale halvårsregnskab.

”Vi er glade for vores fremskridt i værdiskabelse i den første halvdel af året. Der har været solide forbedringer i forretningen. Vores organiske vækst levede dog ikke helt op til forventningerne i det første halvår. Mens vores omsætningsstigning forblev i den høje ende inden for branchen, er der stadig en "blød" prissætning. Asien og Afrika fortsatte sit høje momentum, mens Vesteuropa oplevede et fald i omsætningen. Det sidste ser vi dog som midlertidigt," siger Nestlés topchef Mark Schneider.

I Danmark har Nestlé i første halvår 2017 bl.a. oplevet en stigning i salget af gamle kendinge såsom Nescafé, der blev opfundet i 1930’erne samt After Eight, der blev opfundet i 1962.

”Vi har vundet markedsandele inden for premium pulverkaffe som fx Nescafé Gold og Nescafé Gold Organic & Fairtrade. Den øgede interesse for kaffe i Danmark og stigningen i antallet af kaffebarer lader til at have en positiv effekt på kvaliteten af den kaffe, der bliver købt i supermarkedet. Forbrugerne er blevet mere villige til at betale for en god kop kaffe,” siger Henriette Sonne-Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.

Nestlé Danmark har ligeledes vundet markedsandele på chokolade-området. Nestlé’s nordiske chef for konfekture, Torben Rasmussen, er positiv omkring et øget salg af After Eight i første halvår i Danmark:

”Vi ved godt, at vi har et stærkt produkt med After Eight, som er en klassiker, og det har bl.a. øget interessen for produktet, at det kommer i flere varianter, designs og størrelser. Det er dog primært den originale, kvadratiske mintversion, som har haft et øget salg. Det viser os, at vi fortsat skal holde fast i klassikere samtidig med, at vi udvikler nye varianter og sender ny slags chokolade på markedet”, siger han og henviser til premium-chokoladen l’Atelier, som Nestlé sendte på det danske marked i foråret.

Med l’Atelier har Nestlé udviklet en patenteret metode, hvor hele nødder og bær lægger sig i toppen af chokoladen og er en del af chokoladepladens udseende.

Hos Nespresso var foråret bl.a. præget af en stor forårskampagne på maskiner.

"Kampagnen leverede endnu en gang positive salgsresultater. Det indikerer, at der fortsat er vækst i markedet for portionsbaseret kaffe af høj kvalitet, og at interessen for den fortsat er stigende," siger Gitte Sarlvit, Marketing Director hos Nespresso.

Nespresso indgik i april et samarbejde med PostNord om udvidelse af genanvendelsesordningen, så kunder nu kan samle deres brugte Nespresso kaffekapsler i en frankeret genanvendelsespose, der kan returneres i pakkebokse, på posthuse eller direkte til det postbud, der leverer en ny forsendelse af kaffekapsler.

’Initiativet var det naturlige næste skridt i det genanvendelsesarbejde, vi igangsatte i 2014 med lanceringen af vores genanvendelsesordning. Vores kunder har taget godt imod det nye samarbejde, og vi har de seneste måneder set en betydelig stigning i mængden af indleverede brugte kaffekapsler, som nu kan få nyt liv," siger Gitte Sarlvit.

Yderligere information fås hos Martin Broberg, kommunikationschef i Nestlé Danmark: 2321 2371

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.