Økologisk instant kaffe i rekordvækst

Nescafé Gold Organic & Fairtrade

Der er fuld fart på væksten i salget af økologisk instant kaffe som fx Nescafé Gold Organic & Fairtrade. Dugfriske Nielsen-tal viser, at markedet for økologisk instant kaffe i det seneste rullende år målt i værdi er vokset med hele 20,5 pct. Instant kaffe – eller pulverkaffe – er fryse- eller spraytørret kaffe, og alle Nescafé-varianter er udelukkende baseret på rigtige kaffebønner.

Det er særligt i begyndelsen af 2017, at der er sket en stigning i salget af økologisk instant kaffe.

”Der er især to grunde til denne markante stigning, der selv inden for økologi generelt er meget stor. Dels ser vi en større forbrugerbevidsthed omkring, hvordan kaffe er produceret, og her mærker vi en klar stigende interesse for vores økologiske Nescafé, som har fået et godt tag i markedet. Dels kan vi – lidt overraskende – se, at fremkomsten af flere typer økologisk kaffe på markedet faktisk flytter kunder, der ikke normalt drikker instant, over i instant kaffe,” siger Anna Lindqvist, der er nordisk marketing manager i Nescafé.

Generelt har instant kaffe i de senere år vundet markedsandele i Danmark, men stigningerne matcher slet ikke det boom, der lige nu sker for den økologiske del af segmentet.

”Unge danskere driver helt klart noget af trenden. Instant, økologisk kaffe koster kun ca. 1 kr. pr. kop – og der er god kvalitet på markedet. Unge er også meget bevidste om bæredygtighed, og vi har fx i Nestlé informeret om the Nescafé Plan, hvor vi donerer 220 millioner højtydende kaffeplanter til kaffebønder inden 2020,” siger Anna Lindqvist.

Instant kaffe som fx Nescafé kommer i det hele taget til at blive mere og mere almindeligt i vores kaffekopper. Det forudså den internationale analysevirksomhed IMARC Group for nylig i en ny rapport, hvor det beskrives, at instant kaffe-kategorien globalt vil vokse med hele 30 pct. i perioden 2017-2022. Det skyldes ikke mindst, at instant kaffe ifølge rapporten har overraskende godt fat i de unge, og at det er særligt populært i de store byer.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til nordisk marketing manager Anna Lindqvist: 2321 2245

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR.