Nestlé har fastansat 280 unge på bare tre år

To Press Releases listjul 12, 2017

 

280 unge under 30 år. Så mange har Nestlé Danmark (og Nespresso Danmark) ansat i fuldtidsstillinger de seneste tre år som det danske led i et stort europæisk Nestlé-projekt imod ungdomsarbejdsløshed, og virksomhedens lærdom og budskab til andre virksomheder er: ”Giv de unge en chance – erfaring er vigtigt, men ikke alt!”

Projektet blev lanceret i 2014 under navnet ”Youth Initiative”, fordi Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, mener, at ungdomsarbejdsløsheden er så massivt et problem, at en hel generation helt eller delvist risikerer at blive tabt på gulvet, hvis der ikke gøres noget ekstra for at få de unge ind på arbejdsmarkedet.

”Vi mener ikke, at regeringer og myndigheder kan løse problemet alene, og derfor må virksomheder bidrage og være med til at løse problemet. Det var baggrunden for, at vi satte projektet i gang for snart fire år siden med klare mål både for Europa og for hvert enkelt Nestlé-land,” siger nordisk HR-direktør i Nestlé, Mikala Larsen (billede).

I Europa forpligtede Nestlé sig til inden udgangen af 2016 at ansætte 20.000 (heraf 10.000 i praktikant-stillinger, studiejobs, graduate-stillinger mv.), mens Nestlé i Danmark fik 100 unge som måltal. De mål blev overgået både i Europa, hvor 22.000 unge blev ansat, og i Danmark, hvor tallet netop er blevet opgjort til 280.

”Vi er meget tilfredse med resultatet, og det viser, at virksomheder også kan gøre en ekstra indsats. Ungdomsarbejdsløshed er en særlig udfordring for et samfund, hvor vi risikerer delvist at tabe en generation på gulvet, hvis de unge ikke kommer i job efter endt uddannelse. Især i Sydeuropa har problemet selvfølgelig været massivt i senere år, men også i Danmark har vi i mange år haft en for stor ungdomsarbejdsløshed i omegnen af 10 pct. Jeg tror, at alle kender en eller flere unge, der enten ikke har kunnet få arbejde eller haft meget svært ved at få arbejde efter endt uddannelse. Der er brug for alle konstruktive kræfter og gode tiltag, så vi kan få endnu flere unge i arbejde i Danmark,” siger Head of Nordic HR hos Nestlé Nordic, Mikala Larsen. 

I dag hedder ”Youth Initiative”-projektet ”Global Youth Initiative”. Nestlé besluttede undervejs at invitere andre virksomheder – fx Google, Facebook og danske Novozymes – med i projektet, og i dag består det af mere end 200 små og store virksomheder i størstedelen af Europa. Og det er i 2016 og 2017 blevet udvidet til at hjælpe unge i det meste af verden (læs mere her).

Mikala Larsen peger på, at de unge også kvitterer for, at virksomheder tør ansætte dem, selv om deres joberfaringer selvsagt er mindre end andres.

”De unge medbringer kompetencer, drive og en energi, som gør, at de bestemt har meget at komme med. Det har været en meget stor fornøjelse at opleve. De unge er vokset op i en anden verden, en anden tid, og det betyder, at de har mange gode idéer, fx inden for brugen af sociale medier. Hos Nestlé mener vi, at vi har et kæmpe samfundsansvar i at få de unge til at føle sig som en del af arbejdsmarkedet. Hvis de ikke føler sig velkomne, så kan det blive et problem, da de bliver udsat. Derfor er det en af Nestlés top-mærkesager at være med til at forme et bedre samfund for de unge, men i den grad også for arbejdsmarkedet,” siger Mikala Larsen.

Hun peger på, at erfaring bestemt er vigtig, men at fx personlighed også er en væsentlig faktor i en ansættelsesproces:

”Hos Nestlé er personlighed meget vigtig. Der skal være en indstilling til at ville lære og være nysgerrig... Så skal de nok få lært det faglige jo længere ind i processen, de kommer,” siger Mikala Larsen. ”Det er altid en spændende udfordring med nye mennesker, og især med Generation Y, som denne generation kaldes, så søges der efter fleksibilitet og balance mellem arbejde og privatliv, hvilket netop er noget, vi har stort fokus på hos Nestlé.”

Nestlé mener, at andre virksomheder med fordel kan bidrage til at reducere ungdomsarbejdsløsheden.

”Vi opfordrer i den grad andre virksomheder til at tage flere unge ind som studentermedhjælpere, praktikanter eller fuldtidsansatte. Vi har haft en kæmpe succes med de unge, og jeg tror, at grunden til at vi har haft så stor en succes, er fordi, at det er Nestlé som helhed, altså hele virksomheden, som står inde for det her projekt. Vi følger op på hvilke ledere, der har ansat de unge, og vi kan i den grad mærke, at det har haft en positiv effekt på vores virksomhedskultur,” siger Mikala Larsen og tilføjer:

”De første skridt er de sværeste, men vi står altid klar til at give en hjælpende hånd til andre virksomheder, som kunne have en interesse i at være en del af alliancen, eller blot vil høre mere om det.”

Virksomhederne i Global Youth Initiative sørger ikke blot for arbejdspladser, men hjælper også de unge ved at sende deres medarbejdere ud og tilbyde unge praktiske råd, CV-rådgivning og forberedelse til jobinterviews. I Danmark har der mellem 2014 og 2016 været holdt 4-5 CV workshops samt været omkring fem ”work shadowing days” hos Nestlé Danmark. Her havde de studerende muligheden for at følge en bestemt medarbejder, typisk en chef, inden for de studerendes respektive uddannelsesfelter, i en hel dag.

Nestlé vil fortsat gå i front for at reducere ungdomsarbejdsløsheden.

”I Norden vil vi mellem 2017 og 2020 bringe minimum det samme antal unge i arbejde, som vi har gjort mellem 2014 og 2016. Derudover vil vi fortsætte med CV-rådgivning, forberedelse til jobinterviews samt supplere til studerendes Kandidat- og Bacheloropgaver,” siger Mikala Larsen.

Jelena Plakalovic, Anna Steffensen og Rasmus Tind Petersen er tre af de unge, der henholdsvis har været og er ansat hos Nestlé Danmark. Jelena og Anna har begge været både praktikanter og studentermedhjælpere. Rasmus startede som Nordic Consumer Engagement Specialist og er nu rykket videre som Nordic Brand Manager. Læs mere her om deres råd til andre unge, og om hvordan det har hjulpet dem i deres karriere at komme ind i Nestlé.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til HR-chef Mikala Larsen, Nestlé Danmark: 26899833