Nestlé investerer i ny multifabrik i Cuba

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, udvider på Cuba. Nu skal cubanerne bl.a. producere mere Nescafé, Nesquik, Nestlé Fitness og MAGGI.

Nestlé har netop påbegyndt bygningen af en ny fabrik på Cuba. Det bliver en multifabrik, der producerer mange forskellige typer produkter som fx kaffe og morgenmadsprodukter, og det er et særsyn i Nestle, hvor fabrikkerne som regel leverer til ét segment, fx chokolade.

Nestlé har bygget fabrikken for at møde markant øget forbrugerefterspørgsel og for at styrke sin tilstedeværelse på øen. Fabrikken koster ca. 400 mio kr. at etablere og vil i sit tredje år beskæftige 260 ansatte.

Nestlé har netop påbegyndt bygningen af en ny fabrik på Cuba. Det bliver en multifabrik, der producerer mange forskellige typer produkter som fx kaffe og morgenmadsprodukter. ”Der blæser nye vinde i Cuba i disse år, og Nestlés øgede tilstedeværelse er endnu et tegn på, at Nestlé er en af de mest globalt orienterede virksomheder i verden. Det er kun i Nordkorea, at vi ikke er tilstede,” siger Nestlés danske kommunikationschef, Martin Broberg.

Den nye produktionsenhed skal producere verdens største kaffebrand, Nescafé, som der drikkes 6.000 kopper af i hele verden – i sekundet. Der skal også produceres den lokale cubanske roast & ground-kaffe, Serrano. Derudover skal det også i Danmark så populære morgenmadsprodukt, Nestlé Fitness, produceres, ligesom fabrikken også skal kunne klare at producere Nesquik og en række MAGGI-produkter.

Nestlé har været i Cuba siden 1908, mens virksomheden, der er verdens største fødevarevirksomhed, kom til Danmark i 1932, hvor man straks byggede nordisk hovedkontor i København. I dag beskæftiger Nestlé 500 personer i Danmark.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NescaféNespressoNesquikAfter EightPurina PetfoodNANCheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velværeNestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.