Nestlé leverede solid vækst i første kvartal

A woman and a boy laughing

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, leverede i årets tre første måneder en omsætning på 21,0 mia. CHF (146 mia. DKK) og en organisk vækst på 2,3 pct.

I Danmark, hvor Nestlé sælger mange typer drikke og fødevarer lige fra kaffe og chokolade til børnemad og avanceret ernæring til patienter, har Nestlé Health Science oplevet et boom i sondeernæring, der er lavet på fx kylling, ærter og ferskner.

På globalt plan har væksten især fundet sted i Asien og Europa.

”Vores organiske vækst på 2,3 pct. i første kvartal er inden for den ramme, som vi forventer for hele året. Kvartalet var ellers særligt udfordrende til sammenligning med 1. kvartal sidste år pga. skudår sidste år og andre sæsonbetingende årsager. Vi er opmuntrede af vores vækst i Asien og af øget forbrug i Europa, mens forbruget lå mere stille i Americas (Nord- og Sydamerika, red.). Vores priser blev moderat forbedret. Vi fastholder vores forventninger til 2017, og vi har gjort gode fremskridt inden for vores vækst- og effektivitetsprocesser, der skal forbedre vores position, så vi kan skabe yderligere værdi,” siger Nestlés nye koncernchef, Mark Schneider.

I Danmark oplever Nestlé nye trends i hospitalssektoren i de fleste regioner.

”Takket være vores intensive udvikling kan vi tilbyde forskellige typer af sondeernæring, så det er tilpasset til de enkelte patienters behov, fx til de kritisk syge patienter på intensiv eller til patienter, der er afhængige af sondeernæring i lange perioder. Vi har fået stor succes med vores sondeernæring, der er baseret på rigtig mad som fx kylling, ærter og ferskner. Det er vi de eneste, der kan levere. Der er både god fornuft og god økonomi i at nedbringe patienters toleranceproblemer som fx diarré og opkast. Det forbedrer ikke bare helbredstilstanden og velværet hos patienterne, men det betyder også kortere indlæggelsestid med bedre sygehus-økonomi til følge, da toleranceproblemerne ikke kun er ubehagelige for patienten, men også tidskrævende for personalet, ” siger Mette Sørensen, Head of Sales i Nestlé Health Science, der er en af kategorierne i Nestlé.

Nestlé Danmark har også oplevet vækst på bl.a. to kategorier i årets første kvartal – nemlig økologisk instant-kaffe, der ligesom alle andre Nescafé-versioner er lavet på rigtige kaffebønner, og Nestlé Kondenseret Mælk, som gør det lettere at tilberede lækre kager og desserter.

”Vi oplever en større forbrugerbevidsthed omkring, hvordan kaffe er produceret, og her mærker vi en klart stigende interesse for vores økologiske og fairtrade Nescafé, som har fået et godt tag i markedet. Lanceringen af den økologiske instant-kaffe har flyttet forbrugere, som ikke tidligere drak økologisk instant-kaffe, over i denne kategori,” siger Nestlé Danmarks landechef, Henriette Sonne-Schmidt.

Nestlé Kondenseret Mælk, der fik et dansk gennembrud efter en DR-udsendelse med Price-brødrene, har også oplevet vækst. Salget er fordoblet sammenlignet med for to år siden.

”Det er ikke længere et produkt, der primært sælges op til jul, hvor danskerne nemt kan lave deres egne karameller og kager. Forbrugerne har fået øjnene op for, at Nestlé Kondenseret Mælk kan anvendes til mange forskellige velsmagende kager og desserter, fx lækker og nem hjemmelavet is eller brownies med karameliseret top. Vi ser et endnu større potentiale i produktet fremover, og vi hjælper også forbrugerne på vej med mange spændende opskrifter,” siger Henriette Sonne-Schmidt.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR.