Nestlé leverer 2,6 pct. organisk vækst

I Danmark er MAGGI tilbage på hylderne, og salget af kondenseret mælk er fordoblet.

To Press Releases listokt 20, 2017

  

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, omsatte i de første tre kvartaler i 2017 for 420,8 mia. kr. og havde en organisk vækst på 2,6 pct. Det viser koncernens regnskab for årets tre første kvartaler.

Nestlé-koncernens CEO, Mark Schneider, udtaler i forbindelse med regnskabet:

”Vores salgsresultater for årets første ni måneder er i overensstemmelse med de forventninger, som vi meddelte i juli. Vi har branchens bedste volumen-tilvækst, og det dragede vores organiske salgsvækst fordel af. Det illustrerer vores evne til at udvikle produkter og vores evne til at imødekomme forbrugernes ønsker. Prissætningen forblev blød. I Asien, store dele af Afrika og Oceanien oplevede vi yderligere forbedring af vores organiske vækst. Som forventet vendte Vesteuropa tilbage til positiv organisk vækst med betydelige bidrag fra kaffe og konfekture. Forbedring af vores effektivitet er en nøgleprioritet. Vi har identificeret yderligere muligheder for at fremskynde vores marginforbedring. Det giver os øget omstrukturering og de udgifter, der lægger sig op ad dem i 2017.”

Nestlé fastholder sine salgsmål for 2017 og fastholder også virksomhedens forventninger til hele året med en organisk vækst i omegnen af den vækst, som Nestlé har set for årets første ni måneder. 

Kogt ind til en MAGGI-terning var 3. kvartal for Nestlé Danmark præget af MAGGIs genkomst på det danske marked. MAGGI har i de senere år været repræsenteret med den klassiske bouillonterning, men efter et stort ønske fra forbrugerne og kunderne, bl.a. detailhandlen, kommer MAGGI nu tilbage med nye produkter. MAGGI har i årtier været en del af det danske køkken og er sågar blevet en del af det danske sprog med MAGGI-terningen.

”Forbrugere og kunder er glade for at få MAGGIs mange variationer på markedet. For vi har også valgt at markedsføre MAGGI-pastaretter med navnet Pastaria og MAGGI Juicy Chicken på markedet, og de kan p.t. findes i Bilka samt på spot i Netto. Vi har et stort og spændende MAGGI-sortiment i andre europæiske lande, og vi ser et potentiale for yderligere produkter i Danmark,” siger landechef Henriette Sonne-Schmidt, Nestlé Danmark.

I Danmark mærker Nestlé også et boom i salget af kondenseret mælk, som udover Nestlé-opfindelsen modermælkserstatning var et af de produkter, som Nestlé blev bygget op omkring ved etableringen for 150 år siden. Dengang var kondenseret mælk et sikkert og langtidsholdbart alternativ til frisk mælk. I dag bruges det i den vestlige verden ofte til nem fremstilling af desserter og karamel, mens det fx i Asien er populært i kaffe. I Danmark er produktet bl.a. blevet kendt efter et Brdr. Price-program på DR for et par år siden.

”Salget af Nestlé Kondenseret Mælk er næsten fordoblet det seneste år, og vi har store forventninger til produktet her op til jul, da mange danskere selv laver karamel og mange andre julegodter med kondenseret mælk. Danskerne har fået øjnene op for, hvor nemt dette naturlige produkt er i brug, hvor det ofte betyder, at man kan springe et eller flere led over i tilberedningen pga. produktets særlige egenskaber,” siger Henriette Sonne-Schmidt.

Også en anden gammel kending bliver ved at vækste – Nescafé Gold. Nescafé blev lanceret første gang i 1938 og blev udviklet efter ønske fra den brasilianske regering, der ønskede at bruge sin overproduktion af kaffebønner til rigtige produkter og undgå madspild. Det blev til den frysetørrede Nescafé, som der i dag drikkes 6.000 kopper af verden over – i sekundet.

”Vi ser, at danskerne nu drikker mere premium instant kaffe. Forbrugerne er blevet mere kvalitetsbevidste, og derfor har vi også med optimisme sendt nyeste skud på Nescafé-stammen, Nescafé Azera, på markedet. Det er Nescafé i café-kvalitet, og vi forventer især et stort ungt publikum til Nescafé Azera,” siger Henriette Sonne-Schmidt.

Men også andre nyudviklede produkter har præget de seneste måneder. Nespresso melder om godt intro-salg af iskaffe, selv om solen ikke smilede særlig venligt til Danmark i sommermånederne.

”Trods en kølig sommer viste Nespressos kunder stor interesse for sommerens to limited edition kaffevarianter, som er særligt velegnede til iskaffe. Det lader til, at de danske forbrugere har taget trenden med kold kaffe til sig – og nyder muligheden for variation,” siger Gitte Sarlvit, marketingdirektør hos Nespresso Danmark.

Hun oplyser, at Nespresso løbende udvikler detailstrukturen i Danmark, hvor man senest i Rødovre Centrum har konverteret en såkaldt pop-up butik til en permanent butik efter en positiv kundemodtagelse.

Den indeholder som noget helt nyt ikke en traditionel salgsdisk. I stedet for kasseapparater vil Nespressos kaffespecialister være udstyret med tablets, hvor kundernes ordrer indtastes og øjeblikkeligt klargøres i butikken.  
 

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 625 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371