Sort by
Sort by

Nestlé Danmark: Historisk tørke giver ny kaffesituation

To Press Releases list

Den laveste mængde nedbør i seks årtier i Brasiliens kaffebælte har sendt verdensmarkedsprisen på kaffe op med over 50 pct. i år. Det har givet Nestlé Danmark, som er Danmarks største leverandør af kaffe, en anden begyndelse på året end ventet.

”Den historisk kraftige tørke i Brasilien, der er verdens største producent af kaffebønner, har naturligvis en effekt på vores forretning. Og det betyder igen, at vi har måttet ændre strategi og hæve vores priser på både kaffe over for vores kunder – detailhandlen,” siger landechef Søren Rye, Nestlé Danmark, i forbindelse med Nestlé-koncernens offentliggørelse af regnskabet for årets første kvartal.

Han peger dog på, at salget af kapselkaffe som Nescafé Dolce Gusto og Nespresso fortsat går godt – og at der nu står langt over 200.000 kapselkaffe-maskiner i de danske hjem.

Nestlé Danmark, der også er en stor leverandør af bl.a. chokolade og morgenmadsprodukter til danskerne, har også mærket konsekvenserne af de danske afgifter.

”Vi kan konstatere, at der på vores produkter er et enten konstant eller øget afgiftsniveau. Derfor mener vi fx, at de danske sukkerafgifter skal væk, mens momsen på fødevarer burde blive sat ned,” siger Søren Rye.

På globalt plan betød årets første tre måneder for Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, at væksten fortsatte i alle tre regioner – Europa, Asien og Americas. Især på emerging markets – verdens nye vækstmarkeder – gik Nestlé stærkt frem, men også i det pressede europæiske marked fortsatte Nestlé væksten.

Nestlé præsterede i kvartalet en omsætning på 20,8 mia. CHF (ca. 127,8 mia. kr.), og den organiske vækst endte på 4,2 pct. Americas-regionen bidrog med 4,6 pct. vækst, mens Europa og Asien/Oceanien/Afrika bidrog med hhv. 0,3 pct. og 7,3 pct.

Nestlés koncernchef, Paul Bulcke, fastholder forventningerne til 2014 (5 pct. organisk vækst).

“Vores organiske vækst i årets første måneder er på linje med vores forventninger – og mere drevet af volume end pris. Vi fortsætter med at sende nye produkter på markedet – og sammenholdt med, at vi har været gode til at markedsføre dem, har det ført til vækst under svære markedsbetingelser. Vi vil fortsætte vores innovationshastighed, og vi fastholder forventningerne til hele året, hvor vi venter et endnu stærkere resultat i 2. halvår,” siger han.