Ny opfindelse: Saftig burger med kødduft - men uden kød!

To Press Releases listapr 8, 2019

"En burger – med det hele, tak!”

”Så gerne! Og det bliver endda helt uden kød!”

En burger, der til forveksling ligner kød i både smag og udseende, men som er vegansk, har netop set dagens lys.

Den er specielt designet til forbrugere, der elsker smagen og duften af stegt kød, men som gerne vil skære ned på deres kødforbrug. Hälsans Kök Incredible Burger indeholder rødbeder, og det betyder, at den opfattes som blodig, når den er stegt, og den indeholder også lidt fedt, der smager af marmoreret fedt.

Mange danskere er blevet meget opmærksomme på oksekøds klimapåvirkning, men for den kræsne fleksitar, vegetar eller veganer har det indtil videre været svært at finde en værdig erstatning for en saftig kødburger.

”Hälsans Kök har 50 års erfaring i udvikling af vegetariske og veganske produkter. Da virksomheden blev grundlagt, var der en kritisk holdning i samfundet til at skifte kød ud med vegetabilsk protein, men nu 50 år senere ser vi et stærkt vegetarisk gennembrud,” siger Torben Rasmussen, nordisk direktør for confectionery og culinary i Nestlé.

Selv om Hälsans Kök Incredible Burger er 100% plantebaseret, kan det ved første øjekast være svært at skelne det fra en højrebs-burger. Den røde farve kommer fra planteekstrakter af rødbeder, gulerødder og peberfrugter, marmoringen består af oliestykker, der smelter under madlavning og gør bøffen saftig. Proteinet kommer hovedsagelig fra soja og hvede.

Yderligere oplysninger fås hos Nestlé Danmarks kommunikationschef, Martin Broberg, på (45) 2321 2371 eller email: martin.broberg@dk.nestle.com