Nye supertræer kan ændre de dystre kaffeprofetier

De danske kaffedrikkere kan måske ånde lettet op, selv om de elskede arabica- og robustabønner er truet ifølge en ny rapport fra The Climate Institute. I den har forskere for nylig spået, at kaffen om få årtier vil være en mangelvare, fordi klimaforandringerne kan skade verdens kaffeproduktion. I yderste konsekvens vil der ikke længere blive produceret kaffe i 2080, siger forskerne.

Men her på verdens internationale kaffedag d. 1. oktober oplyser Nestlé, der er en af verdens største kaffeproducenter af bl.a. kaffebrands som Nescafé og Nespresso, at en helt ny type supertræer kan være med til at ændre de dystre profetier.

”Skal kaffe ikke kun være for de få i fremtiden, er kaffeplanterne simpelthen nødt til at blive mere resistente og højtydende. Derfor har vores forskere sat mange kræfter ind på at udvikle planter, som er netop meget modstandsdygtige og meget højtydende – og uden brug af GMO. De planter, som vores forskere har udviklet på et forskningscenter i Frankrig, kan give 600-800 kopper Nescafé om året i modsætning til et gennemsnitligt træ, som giver ca. 300 kopper om året,” oplyser Anna Lindqvist, som er nordisk marketingchef hos Nescafé.

Da Nescafé produceres på arabica- og robustabønner – dvs. de bønner som kapselkaffe og filterkaffe også laves af – betyder det, at de nye supertræer kan give en væsentlig bedre kaffeudnyttelse for alle kaffetyper.

Hun peger på, at de nye supertræer ikke er nok - der må også tænkes anderledes på en række fronter for at redde verdens kaffeproduktion i fremtiden:

”I Nestlé har vi sat en plan i gang, hvor vi inden år 2020 har forpligtet os til at donere 220 mio. af disse højtydende kaffetræer til farmerne, samtidig med at Nestlé også uddanner farmere i at skabe en bæredygtig produktion og økonomi,” siger hun.

I Nespresso, der primært bruger arabica-bønner, peger Country Manager Fredrik Nilsson på, at Kina også er en væsentlig faktor for verdens kaffeproduktion i fremtiden:

”Arabica-bønnen er særligt truet, fordi den er sværest at dyrke og ikke særligt modstandsdygtig. Derfor kan det få stor betydning, at man nu i Kina hastigt er begyndt at opstarte dyrkning af en række bønnetyper, herunder ikke mindst Arabica. Kina er allerede ved at blive et stort kaffemarked, også for Nespresso, så derfor er det en meget positiv udvikling, der sker i disse år,” siger han.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, NAN, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.

Kaffeplanter