Sort by
Sort by

Industrien bør bruge endnu mere fuldkorn

Fordoblet fuldkornsindtag over 7 år

To Press Releases list

Cheerios 

”Fuldkornspartnerskabet har indtil nu været en fantastisk succes, som har været kraftigt medvirkende til, at danskerne på bare syv år næsten har fordoblet deres daglige fuldkornsindtag fra 36 gram til 63 gram om dagen. Men det kan blive endnu bedre, og vi fødevareproducenter, herunder Nestlé, kan gøre det endnu bedre fremover. Vi må hele tiden gøre en stor indsats for at øge fuldkornsindholdet i vores produkter.”

Det siger Per Frank, sundhedschef i Nestlé Norden, på Årets Fuldkornsdag, hvor over 1.000 danske virksomheder og organisationer, herunder Nestlé Danmark, deltager med særlige fuldkornsarrangementer.

Han peger på, at det er muligt med produktinnovation løbende at øge indholdet af fuldkorn, samtidig med, at man reducerer salt, sukker og fedt i sine produkter. Alene sidste år forbedrede Nestlé ca. 8.000 produkter på den måde.
”Det er vigtigt, at alle fødevarevirksomheder gør et stort arbejde for at gøre produkterne endnu bedre, og mere fuldkorn er indiskutabelt en god vej at gå. Det er klart, at forbrugernes smag skal kunne følge med, når man laver ændringer i produkterne, men det er muligt, hvis man som producent gør det gradvist,” siger Per Frank.

Og det kvitterer forbrugerne for:

”Tager vi et nordisk eksempel, så har vi fået specialudviklet morgenmadsproduktet Nestlé Havre Cheerios til det danske marked, hvor det også har fået Fuldkornsmærket. Det har skabt så meget succes, at andre lande også har valgt at lancere produktet. Tager vi et andet morgenmadseksempel, har vi produktudviklet Nestlé Fitness i perioden 2005-2012, så salt, sukker og mættet fedt blev reduceret med 22-28 pct., mens fiberindholdet blev øget med 34 pct., og fuldkornsindholdet øget med 6,5 pct. Det var medvirkende til et øget salg efterfølgende af produktet, fordi forbrugerne ser på indholdet, når de står i forbrugssituationen,” siger Per Frank.

Nestlé har som forretningsstrategi løbende at reducere salt, sukker og fedt i sine produkter samt tilsætte mere fuldkorn, hvor det er muligt.

”Det giver mening for os at forbedre produkterne på den måde, og det vil vi fortsætte med at gøre løbende,” siger Nestlé-sundhedschefen.

Nestlé Danmark er medlem af Fuldkornspartnerskabet og har partnerskabets orange logo på Nestlé Havre Cheerios, som også har Nøglehulsmærket.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte, heraf 5.000 forskere, og er den virksomhed, der forsker mest i fødevarer med årlige forskningsinvesteringer på ca. 11 mia. kr. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.