Tilbage til alle historier
2 minutters læsetid
Hårtørrere, hardware og hotelophold. Bøger, bamser og bælter. Lagner, lån og lamper.

Onlinesalg af elektronik, bøger mv. har i mange år været meget populært i Norden. Men dagligvarer? Ikke rigtigt. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv fra januar 2018 sælges kun to procent af alle dagligvarer i Danmark online.

Men den virkelighed vil hurtigt ændre sig ifølge den globale e-business ekspert Tom Buday, der for nylig gæstede Danmark. Han er ofte hovedtaler på internationale konferencer om e-business og fremtidens marketing, ligesom han også ofte er i globale medier om de emner. Det er han ved siden af sit topjob som Senior Vice President, chef for Marketing & Consumer Communication, i verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé.

”Det har helt klart betydning for den danske handel online med fødevarer, at Amazon ikke rigtig er kommet til Danmark endnu. Det vil ændre sig, når de kommer – i hvert fald i de store byer i Norden kan jeg se alle kriterier for øget online-handel. Amazon er en meget ambitiøs og klog internethandelsvirksomhed, og de kommer med store investeringer. De ved virkelig, hvad de gør. Så når de kommer, sætter de et væsentligt aftryk på markedet,” siger Tom Buday.

Han understreger, at e-business giver fødevareindustrien, herunder Nestlé, en verden med nye salgsmuligheder – og en verden, hvor virksomheden bedre kan fortælle historierne rundt om deres produkter:

”E-business er en kommunikationskanal og en handelskanal, hvor vi kan kommunikere meget effektivt og samtidig sælge godt. Se for eksempel på den produktinformation, man kan levere på en Amazon-brand-side, sammenlignet med, hvad en forbruger normalt finder foran en forretning. Vi kan fx i Nestlé gå meget dybere med information om ernæring, sundhed og velvære og om bæredygtighed, som fx hvad vi gør for at hjælpe kaffebønder til at opnå en rimelig levestandard, eller hvad vi gør for at reducere mængden af plastaffald. Jeg tror, at e-business på en måde giver en større sammenhæng, som vi kan fortælle vores historier ud fra”, siger Tom Buday.

I midten af 1990'erne, da Internettet blev en del af ethvert hjem i den vestlige verden, sagde folk: ”Om fem år vil vi ikke længere købe vores produkter i supermarkederne. Det vil alt sammen ske på Internettet!" Men det er ikke sket – langt fra endda. Måske fordi mange mennesker faktisk kan lide at gå på indkøb af dagligvarer, også af sociale årsager. Så er der stadig risiko for, at fødevarevirksomhederne overdriver betydningen af online-salg?

”Ja, naturligvis tænker vi meget på det i Nestlé. Forbrugere vil gerne røre ved mad. Især friske produkter generelt. Kvaliteten vurderes ved berøring. Det begrænser naturligvis udviklingen af online-handel med fødevarer. Desuden har detailhandlen reageret på udfordringen. De har ikke sovet, da e-handels-aktørerne kom til. Mange af dem har forbedret indkøbsoplevelsen i forretningen. Også specielle butikker, fx dem, der sælger økologiske produkter, har taget udfordringen op, med bl.a. yderligere detaljeret forbrugerrådgivning,” siger Tom Buday.

Ekspertise inden for e-handel er en af Nestlés styrker, og derfor har Nestlé i Norden i de senere år øget sit samarbejde med kunderne markant på dette område. En af Nestlé Nordens e-business-eksperter, Nordic E-Business Manager Julia Andrén, er stærkt overbevist om at udvikle e-business sammen med detailhandlen og andre kunder:

”Jeg tror, at selv om onlineomsætningen stadig er relativt lav, er muligheden for en stor effekt høj, og vi vil fortsætte med at se tocifret vækst i de kommende år. Den fremtidige forbruger vil shoppe overalt, og de vil ikke vælge mellem online eller offline. Derfor investerer vi i vores online tilstedeværelse overalt, og det er allerede afgørende for vores forretningsvækst. Næste step er at give forbrugerne en personlig oplevelse med personlige valgmuligheder. Det er den nye virkelighed. Vores vigtigste opgave er nu at gøre det lettere for forbrugerne at købe, hvad de vil, og hvor de vil.”