Back to all stories
2 minutes read
Når tiden er kort, kan en hurtig og sød morgenmad lokke mere end et sundt alternativ. Men en varieret morgenmad kan faktisk laves meget hurtigt, og den kan sagtens være forberedt aftenen før for dem, der virkelig har travlt om morgenen.

En sund morgenmad bør indeholde både fuldkorn, mejeriprodukter, grøntsager, frugt eller bær. Du bør også spise protein til en nærende morgenmad.

”Det er godt, hvis du kan inkludere fuldkorn i din morgenmad, fordi det giver dig både vitaminer, mineraler og fibre. Du kan måske blot tilføje fuldkorn ved fx at spise havregrød, brød med hele fuldkorn, morgenmadsprodukter med fuldkorn eller müsli,” siger Per Frank, der er Nestlés nordiske chef for ernæring, sundhed og velvære.

En af vejene til at undgå søde snacks og tomme kalorier om morgenen er at forberede en sund morgenmad aftenen før. En varieret morgenmad giver energi hele dagen, så det er klogt at fokusere på at finde en rutine, der virker.

”Man kan let redde en stressende morgen. Forbered fx en budding eller smoothie aftenen før. Også müsli giver en god start på dagen. Hvis du er ekstremt på tid en morgen, er det også godt at tage en banan eller anden frugt,” siger Per Frank.

Morgenmaden er værd at spise, selvom tiden er kort, og det reducerer dit behov for slik i løbet af dagen. En sund morgenmad bør være nærende og indeholde tilstrækkelig protein og energi. Morgenmaden hjælper os med at klare os bedre på arbejdet og i skolen. ”Morgenmad har en gavnlig virkning på vores præstationer op ad formiddagen, fx i skolen eller på arbejdet,” siger Per Frank.