Nestlé leverede varen i 2015

To Press Releases list

Copenhagen

,
feb 18, 2016

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, har i 2015 omsat for 600 mia. kr. med et resultat på 60 mia. kr. Også i Danmark har det været et udmærket år.

Nestlés topchef, Paul Bulcke, ser 2015 på denne måde:

”I 2015 leverede vi en profitabel vækst i den højere ende af industrien i det, der stadig må betegnes som et udfordrende marked. Denne profitable vækst skal ses på baggrund af i forvejen gode og konstante resultater i de foregående år. Vores organiske vækst på 4,2% blev støttet af øget momentum i volumenvækst kombineret med fortsat forbedring indtjening. Derudover voksede vi eller fastholdt markedsandele i de fleste af vores kategorier og markeder. Samtidig fortsatte vi med at investere i fremtiden med øget støtte bag vores brands og med videreudvikling af vores platforme i ernæring og sundhed samt E-handel”, siger han.

Han forventer, at 2016 også bliver et udfordrende marked:

”Vi forventer, at vilkårene på verdensmarkederne i 2016 vil svare til tidligere år med en endnu blødere prissætning. Som sådan forventer vi at levere en organisk vækst på niveau med 2015 med forbedringer i indtjening og underliggende indtjening per aktie i faste valutaer," siger Paul Bulcke.

I Danmark har det været et udmærket år.

”Det har været et udmærket år, hvor vigtige kategorier som kaffe og chokolade har klaret sig pænt. Der er blevet solgt en del kapselkaffe-maskiner, fordi det er blevet populært at kunne ”tage café-udvalget med hjem”, og det mærker vi fx på Nescafé Dolce Gusto. Lige nu har omkring 300.000 danske husstande en kapselkaffe-maskine stående hjemme, og vi arbejder intenst på, at det tal skal op på en million,” siger kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark.

Han peger på, at 2015 bl.a. viste en øget forbrugerinteressefor specialprodukter:

”Der sker meget med specialprodukter i disse år. Der er nye trends som fx ”fri for”-produkter, hvor man kan vælge produkter uden fx laktose eller gluten, og den type produkter har hos danskerne opnået et pænt salg på kort tid. Her har vi selv udviklet en glutenfri cornflakes. Produkter uden kød til flexitarians - dvs. folk, der lejlighedsvis ønsker en kødfri dag – er også en trend, vi har satset på i 2. halvdel af 2015 med Garden Gourmet-serien, som er baseret på soya og hvede.”

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.