Nestlés historie
Pioneer årene
Vores historie begynder i 1866 med grundlæggelsen af det Anglo-Swiss kondenserede mælkefirma. Henri Nestlé udvikler en banebrydende spædbarnsmad i 1867, og i 1905 fusionerer det firma, han grundlagde, med Anglo-Swiss og danner det, der nu er kendt som Nestlé-gruppen. I denne periode vokser byerne, og jernbaner og dampskibe sænker råvareomkostningerne, hvilket ansporer international handel med forbrugsvarer.
Højdepunkter:
1866
De amerikanske brødrene Charles og George Page etablerer Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Ved hjelp av fersk melk fra Sveits, benytter de kunnskapen de har tilegnet seg i hjemlandet for å etablere Europas første fabrikk for kondensert melk. De begynner å levere til de store industribyene i Europa under merkenavnet Milkmaid, og markedsfører seg som det trygge, holdbare alternativet til fersk melk.
1867
Nestlés grundlægger, den tyskfødte farmaceut Henri Nestlé, lancerer sin 'farine lactée' ('mel med mælk') i Vevey, Schweiz. Den kombinerer komælk, hvedemel og sukker, og Hr. Nestlé udvikler den til brug for spædbørn, der ikke har mulighed for at amme, for at tackle høj dødelighed. Omkring dette tidspunkt begynder han at bruge det nu ikoniske 'Nest' logo.
1875
Henri Nestlé sælger sin virksomhed og fabrik i Vevey til tre lokale forretningsmænd. De ansætter kemikere og faglærte medarbejdere til at hjælpe med at udvide produktionen og salget.
1878
Der opstår hård konkurrence mellem Nestlé og Anglo-Swiss, da begge virksomheder begynder at sælge konkurrerende versioner af de andres originale produkter: kondenseret mælk og børnemad. Begge virksomheder udvider salg og produktion i udlandet.
1882-1902
I 1882 udvides Anglo-Swiss til USA, og George Pages død frustrerer dets planer. I 1902 sælger det sine amerikanske aktiviteter, hvilket baner vejen for en eventuel fusion hos Nestlé.
1904
Nestlé begynder at sælge chokolade for første gang, da det overtager eksportsalget for Peter & Kohler. Nestlé-virksomheden spiller også en rolle i udviklingen af mælkechokolade fra 1875, da de forsyner sin Vevey-nabo, Daniel Peter, med kondenseret mælk, som Peter bruger til at udvikle det første kommercielle produkt i 1880'erne.
Belle Époque
I 1905 har Nestlé og Anglo-Swiss mere end 20 fabrikker og begynder at bruge datterselskaber til at etablere et salgsnetværk, der spænder over Afrika, Asien, Latinamerika og Australien. Da første verdenskrig nærmere sig, drager virksomheden fordel af velstandsperioden kendt som Belle Époque eller ’Den smukke alder’ og bliver et globalt mejeriselskab.
1905
Anglo-Swiss og Nestlé fusionerer og sammen danner de Nestlé og Anglo-Swiss mejeriselskab. Virksomheden har to hovedkontorer. Ét i Vevey og ét i Cham begge beliggende i Schweitz. De åbner også et tredje kontor i London til at drive eksportsalg af mejeriprodukter. Over flere år udvider virksomheden sit sortiment til at omfatte usødet kondenseret mælk og steriliseret mælk.
Overlevelse gennem krigstiden
Udbruddet af første verdenskrig i 1914 fører til øget efterspørgsel på kondenseret mælk og chokolade, men mangel på råvarer og begrænsningen af handel over grænser hæmmer produktionen for Nestlé og Anglo-Swiss. For at løse problemet erhverver virksomheden forarbejdningsfaciliteter i USA og Australien, hvilket i slutningen af krigen medfører, at de har bygget 40 nye fabrikker.
1914
Krig bryder ud over hele Europa og forstyrrer produktionen for virksomheden, men fjendtlighederne driver også efterspørgslen på Nestlés mejeriprodukter og bliver til store statslige kontrakter.
1915
Kondenseret mælk er langtidsholdbart og let at transportere, hvilket gør den populær blandt væbnede styrker. For eksempel begynder den britiske hær i 1915 at udstede Nestlés dåsemælk til soldater i deres nødrationer. Stærk efterspørgsel på produktet betyder, at virksomhedens mælkeraffinaderier arbejder på højtryk.
1916
Nestlé & Anglo-Swiss køber det norske mejeriselskab Egron, som har patent på en spraytørringsproces til produktion af mælkepulver - et produkt, som den nye ejer begynder at sælge.
1917-1918
Mælkemangel i Schweiz betyder, at Nestlé & Anglo-Swiss må afgive friske mælkeforsyning for at hjælpe befolkningen i byerne. For at imødekomme efterspørgslen på kondenseret mælk fra de krigende nationer, køber virksomheden amerikanske raffinaderier, og underskriver forsyningsaftaler med australske virksomheder, som de senere erhverver.
Kriser og muligheder
Efter krigen mindskes militærefterspørgslen på dåsemælk, hvilket forårsager en stor krise for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Virksomheden overlever, men bliver igen rystet af Wall Street Crash i 1929, hvilket reducerer forbrugernes købekraft. Imidlertid har æraen mange positive ting med sig: virksomhedens ledelsesgange er professionaliseret, forskning er centraliseret og banebrydende produkter som Nescafé-kaffe lanceres.
1921-1922
Faldende priser og store lagerbeholdninger fører til det første og eneste økonomiske tab for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Bankmanden Louis Dapples tiltræder som Crisis Manager og opfordrer virksomheden til at udnævne professionelle ledere for første gang. Administration er centraliseret, og forskningen konsolideres til ét laboratorium i Vevey, Schweiz.
1929
Virksomheden køber Schweiz’ største chokoladevirksomhed Peter-Cailler-Kohler, hvis oprindelse dateres tilbage til 1819, da François Louis Cailler skaber et af landets første chokolademærker Cailler. Chokolade bliver nu en integreret del af Nestlé & Anglo-Swiss-forretningen.
1934
Den maltede chokoladedrik, Milo, lanceres i Australien, og dens succes betyder, at den senere eksporteres til salg på andre markeder. Virksomheden fortsætter med at udvikle baby- og spædbørnsfødevarer i mellemkrigstiden og lancerer Pelargon i 1934. Et fuldmælkspulver til babyer tilføjes mælkesyrebakterier for at forbedre spædbørns fordøjelse.
1936
Et konkurrencepræget marked for chokolade i Schweiz tilskynder Nestlé-Peter-Cailler-Kohler til at være innovative ved at lancere Galak hvid chokolade og Rayon, en chokolade med honning og luftbobler, det næste år.
Vitaminer er desuden et vigtigt salgsargument for sunde produkter i 1930'erne, og Nestlé lancerer vitamintilskud Nestrovit i 1936.
1938
Nescafé lanceres som et 'pulveriseret ekstrakt af ren kaffe', der bevarer kaffens naturlige smag, men kan tilberedes ved blot at tilsætte kogt vand. Produktet er udtænkt af Max Morgenthaler, der begynder at arbejde på det i 1929, da den brasilianske regering beder Nestlé & Anglo-Swiss om at finde en afsætningsmulighed for deres enorme kaffeoverskud. Læs mere: What did we do when the bank called? Invented Nescafé
Rider ud af stormen
Udbruddet af 2. verdenskrig i 1939 påvirker stort set alle markeder, men Nestlé & Anglo-Swiss fortsætter med at operere under vanskelige omstændigheder, da de forsyner både civile og væbnede styrker. I 1947 tilføjede virksomheden MAGGI-supper og krydderier til sit produktsortiment og adopterede navnet Nestlé Alimentana.
1939
I frygt for at Aksemagterne kunne besætte Schweiz, flytter Nestlé & Anglo-Swiss nogle ledere til et nyt kontor i Stamford i USA, der fungerer som selskabets andet hovedkvarter under krigen. Kampene i Europa gør det umuligt for Nestlé at eksportere mælk derfra, så virksomheden leverer produkterne til Afrika og Asien fra USA og Australien, og derefter udvidede de produktionen i Latinamerika.
1942-1945
Anden Verdenskrig bremser salget af Nescafé, men det stiger, da fjendtlighederne fortsætter. Efter USA er kommet ind i krigen, vinder Nestlés varemærker hurtigt popularitet blandt amerikansk servicepersonale. I slutningen af krigen er Nescafé også inkluderet i CARE-hjælpeforsyninger i Japan og Europa. Nestea blev lanceret i slutningen af 1940'erne.
1947
Nestlé & Anglo-Swiss fusionerer med det schweiziske firma Alimentana, der producerer Maggi-supper, bouilloner og krydderier, og omdøbes til Nestlé Alimentana. Alimentanas historie går tilbage til 1884, da Julius Maggi udviklede en proteinrig tørret suppe til at tackle underernæring.
Større forbrugervenlighed
Efterkrigstiden er præget af voksende velstand, og folk i USA og Europa bruger penge på maskiner, der gør livet lettere - såsom køleskabe og frysere. De foretrækker også bekvemmelighedsfødevarer, og Nestlé Alimentana imødekommer dette behov med nye produkter, herunder færdigretter fra Nesquik og MAGGI.
1948
I USA lancerer Nestlé Alimentana en opløselig te, Nestea, der er fremstillet efter samme metode som Nescafé og kan serveres både varm eller kold. Nesquik, der let opløses i kold mælk, lanceres også i USA og bliver en topsælger.
1954
Nestlés spædbørns cereal har været tilgængeligt siden 1948 som et pulveriseret produkt, men det relanceres nu som Cerelac. Maggi, der oprindeligt kun blev solgt som en bouillonterning, lanceres nu som et pulverprodukt. Indpakket i emballage, der kan rystes, kan den nu bruges som krydderi i spisestuen såvel som i køkkenet.
1957
Dåseravioli lanceres under mærket Maggi. Dens enorme succes gør at Nestlé lancerer flere konserves, tilberedte fødevarer, der bliver et nyt vækstsegment.
Frosne fødevarer som lægemidler
Nye erhvervelser gør det muligt for Nestlé at komme ind i hurtigt voksende områder - såsom frosne fødevarer, og udvide sine traditionelle forretninger inden for mælk, kaffe og fødevarer på dåse. I 1970'erne diversificerer virksomheden sig i lægemidler og kosmetik. Det begynder at tiltrække kritik fra aktivistgrupper, der hævder, at dets markedsføring af spædbørnsmad er uetisk. Nestlé bliver senere en af de første virksomheder, der anvender WHO-koden på modermælkserstatninger på tværs af sin virksomhed.
1960
Med de stigende antal husstande, der køber frysere, stiger efterspørgslen efter is. Nestlé køber den tyske producent Jopa og den franske producent Heudebert-Gervais for at imødekommende denne efterspørgsel, og tilføjer det schweiziske mærke Frisco i 1962. Virksomheden køber også det britiske konservesfirma Crosse & Blackwell.
1962
Nestlé køber Findus, frostvaremærket, fra den svenske producent Marabou, og udvider mærket til internationale markeder. Findus er en af de første virksomheder, der sælger frosne fødevarer i Europa fra 1945.
1968
Køleskabsegnede mejeriprodukter bliver stadig mere populære, og derfor køber Nestlé den franske yoghurtproducent Chambourcy. I begyndelsen af 1970'erne lancerede Chambourcy Sveltesse-serien af yoghurt, der er rettet mod sundheds- og vægtbevidste forbrugere.
1969
Nestlé træder ind i markedet for mineralvand ved at købe en andel i det franske mineralvandsmærke Vittel.
1973
Ivrig efter at styrke sin portefølje af konserves og frosne produkter på de angelsaksiske markeder, opkøber Nestlé det amerikanske selskab med frosne fødevarer, Stouffer Corporation. De køber producenterne af dåsefødevarer Libby, McNeill og Libby i 1976.
1974
For første gang diversificerer Nestlé sig ud over mad og drikke, og bliver minoritetsaktionær i det globale kosmetikfirma L'Oréal.
1977
Omdøbt til Nestlé S.A, fortsætter virksomheden sin diversificeringsstrategi ved at købe en amerikansk producent af farmaceutiske produkter Alcon Laboratories. Faldende amningsrater får nogle aktivister til at sætte spørgsmålstegn ved markedsføringsstrategierne for babymad hos producenterne, herunder Nestlé. I 1977 opfordrer de folk til at boykotte Nestlés produkter.
Mod ernæring, sundhed og velvære
Efter år med vækst har Nestlé bortskaffet urentable mærker og promoveret dem, der tilfredsstiller stadig mere sundhedsbevidste forbrugere, i tråd med den nye ambition om ernæring, sundhed og wellness. Virksomheden ekspanderer i USA, Østeuropa og Asien og med et mål om at være førende global virksomhed inden for vand, is og dyrefoder.
1981
Stouffer's Lean Cuisines frosne måltider lanceres som et fedtfattigt alternativ med lavt kalorieindhold, og mærket har et imponerende salg. Nestlé og L'Oreal etablerer Galderma som er en fælles rejse, der er aktiv inden for dermatologi. Verdenssundhedsforsamlingen vedtager WHO-koden for modermælkserstatninger, og Nestlé er en af de første virksomheder, der udvikler politikker baseret på den, og anvender dem på tværs af virksomheden.
1985
Ved at erhverve USA-baserede Carnation Company for 3 mia. USD, tilføjer Nestlé mærker som Carnation og Coffee-Mate til sin portefølje. De går også ind i dyrefoderbranchen, da de køber Friskies-mærket.
1988
Nestlé køber den britiske konfekturevirksomhed Rowntree Mackintosh og tilføjer mærker som KitKat, After Eight og Smarties til sin portefølje. De erhverver også italiensk pasta, sauce og konfekturegruppen Buitoni-Perugina.
1991
Nestlé etablerer et samarbejde med General Mills, Cereal Partners Worldwide, for at producere og markedsføre morgenmadsprodukter globalt. Virksomheden opretter også endnu et samarbejde med The Coca-Cola Company for at danne Beverage Partners Worldwide-gruppen til at fremstille og markedsføre mærker - herunder Nestea.
1992
Nestlé udvikler sin position i produktet mineralvand ved at erhverve sig Frankrigs Perrier Group. Nestlé Sources Internationales blev oprettet som en separat vandvirksomhed i 1993, og blev omdøbt til Nestlé Waters i 2002.
1997
Ny CEO Peter Brabeck-Letmathe ser vækstpotentiale i personlig ernæring. Han formulerer Nestlés position som førende inden for 'Ernæring, sundhed og velvære', da årtusindet skiftet nærmer sig.
1998
Nestlé køber italiensk mineralvandsvirksomhed, Sanpellegrino Group. Nestlé Pure Life lanceres i udviklingslande for at garantere rent og sundt drikkevand, og Aquarel lanceres i Europa to år senere.
2000
Sustainable Agricultural Initiative Nestlé (SAIN) blev lanceret for at fremme samarbejdet med lokale landmænd. Det sigter mod at forbedre deres levestandard og for at sikre en bæredygtig forsyning af råvarer.
2001
Nestlé køber det amerikanske dyrefodsselskab Ralston Purina, og fusionerer den med Nestlé Friskies Petcare for at etablere den nye markedsleder inden for kæledyrspleje, Nestlé Purina Petcare.
2002
Efter at have udvidet sin isforretning i 1990'erne, erhverver Nestlé licensrettighederne til premiumproducenten Häagen-Dazs i USA og Canada, og køber Mövenpick og Dreyers Grand Ice Cream i 2003. De opkøber også fødevarevirksomheden Chef America for 2,6 mia. USD.
Creating Shared Values
Nestlé formulerer sin Creating Shared Value-tilgang til erhvervslivet for første gang, og lancerer sin Nestlé Cocoa Plan og Nescafé Plan for yderligere at udvikle bæredygtige forsyningskæder inden for kakao og kaffe. Imens Nestlé styrker sin position inden for traditionelle segmenter, modermælkserstatning og frosne fødevarer, lægger Nestlé også sit fokus på medicinsk ernæring.
2006
Nestlé udarbejder sin Creating Shared Value-tilgang til at drive forretning, hvorved enhver handling for aktionærer også skal skabe værdi for de samfund, de opererer i. Nestlé opkøber vægtstyring- og ernæringsvirksomheden Jenny Craig og det australske morgenmadsproduktfirma Uncle Toby's.
2007
Et voksende fokus på medicinsk ernæring, fører Nestlé til at erhverve Novartis Medical Nutrition. De køber også babymadsvirksomhed Gerber og schweiziske mineralvandsfirma Sources Minérales Henniez.
2009
Det første Creating Shared Value Forum i New York samler eksperter til at diskutere globale udfordringer inden for ernæring, vand og udvikling af landdistrikter, og virksomhedens rolle i at hjælpe med at løse dem. Forummet bliver til en årlig begivenhed. Nestlé opretter desuden en division for fødevareservice, der hedder Nestlé Professionals i 2009.
2010
Nestlé køber Kraft Foods’ frosne pizza-forretningen. Nestlés Cocoa Plan og Nescafé Plan lanceres for at udvikle virksomhedens bæredygtige forsyningskæde inden for kakao og kaffe, forbedre de sociale forhold i landbrugssamfundene og sikre deres rentabilitet.
2011
Nestlé Health Science og Nestlé Institute of Health Sciences bliver etableret for at undersøge videnskabeligt baserede ernæringsprodukter, med det formål, at forebygge og behandle kroniske medicinske tilstande. Nestlé bliver den første fødevarevirksomhed, der arbejder med Fair Labor Association (FLA) for at hjælpe med at tackle børnearbejde i kakaoforsyningskæden.
2012
Nestlé køber Wyeth Nutrition, tidligere Pfizer Nutrition, for 11,9 mia. USD for at styrke sin position inden for spædbørnsernæring.
2013
Nestlé Health Science køber det amerikanske baserede medicinske fødevarefirma ved navn Pamlab, som har specialiseret sig i medicinsk ernæring til patienter med tilstande som mild kognitiv svækkelse og depression. Vægtstyring- og ernæringsvirksomheden Jenny Craig sælges i Amerika og Oceanien.
2014
Med oprettelsen af Nestlé Skin Health, tager Nestlé fuld kontrol over det dermatologiske samarbejde med Galderma, som de oprettede med L'Oréal tilbage i 1981. Virksomhederne afslutter også deres samarbejde med Innéov, en kosmetisk kosttilskudsvirksomhed, der blev lanceret i 2002. Galderma erhverver efterfølgende nogle af dets aktiver.
2015
Nestlé lancerer Cailler, det ældste overlevende schweiziske chokolademærke, som sin første globale super-premium chokolade. Den franske frosne fødevarevirksomhed, Davigel, sælges.
2016
Nestlé fejrer sit 150 år jubilæum som firma. En del af virksomhedens isprodukter, frosne madvarer og mælkeprodukter på køl bliver nu en del af et joint venture, Froneri, sammen med den britiske isproducent R+R.
2017
Nestlé annoncerer, at de vil undersøge strategiske muligheder for sin amerikanske konfekturevirksomhed, og udvider sin portefølje af sundhedspleje med købet af Atrium Innovations. Bevægelsen understøtter Nestlés forfølgelse af vækstmuligheder inden for sundhedspleje, og supplerer virksomhedens fokus på højvækstende mad- og drikkevarekategorier såsom kaffe, dyrepleje, ernæring til spædbørn og flaskevand. Amerikanske investeringer foretages også i Chameleon Cold – Brew kaffe, Blue Bottle Coffee, Sweet Earth og Freshly.
2018
Nestlé og The Coca-Cola Company afslutter deres Beverage Partners Worldwide samarbejde.
2019
Nestlé indvier Nestlé Institute of Packaging Sciences. Virksomheden afslutter salget af Nestlé Skin Health. Nestlé sælger sin amerikanske is-forretning til Froneri i et strategisk skridt til at skabe globalt lederskab inden for is. Virksomheden sælger 60% af sin andel i Herta og opretter et samarbejde med Casa Tarradellas.
2020
Nestlé Health Science udvider sin portefølje gennem opkøb af Zenpep, Vital Proteins og Aimmune. Yinlu jordnøddemælk og ris-på-dåse forretning sælges. Virksomheden lancerer sit Net Zero Roadmap.