Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Stop madspild

Madspild

Berømt ISO standard hjælper til at reducere madspild

Kampen mod madspild står højt på Nestlés agenda, når det kommer til at bekæmpe klimaforandringer. For hvis madspild var et land, ville det være verdens tredjestørste udleder af CO2. Så hvordan reducerer man madspild, når man er producenten og ikke sælgeren?

Det har Nestlé et bud på.

Som verdens største fødevarevirksomhed har Nestlé en forpligtelse til at reducere madspild gennem hele forsyningskæden. I den forbindelse har Nestlé implementeret et miljøledelsessystem, som følger ISO 14001 standarden, som hjælper med at styre virksomhedens miljøforhold, heriblandt madspild.
Kravene i ISO 14001 er fastlagt af den internationale standardiseringsorganisation ISO, og Nestlé skal dokumentere, at vi lever op til standarden over for en uafhængig part, der efterfølgende udsteder et certifikat. Nestlé har i mange år brugt miljøledelsessystemet på fabrikkerne, og i 2017 valgte virksomheden så at udrulle miljøledelse på tværs af alle virksomhedens afdelinger.

”Nestlé har altid været omhyggelig og kritisk i sit kvalitetsarbejde, men gennem brug af miljøledelsessystemet bliver virksomheden holdt op på kritiske parametre og skal løbende dokumentere forbedringer på miljøområdet. Dette kontrolleres årligt i forbindelse med et uafhængigt audit, og det kræver, at Nestlé forbedrer sig hver gang og hele tiden sætter nye og mere ambitiøse mål.” siger Peter Hardis, Nordic Safety, Health and Environment Manager.
ISO 14001 standarden er ikke det eneste værktøj, som Nestlé bruger til at holde øje med madspild i forsyningskæden. Også FLW (Food Loss and Waste Accounting and Reporting Standard) bruges i 30 lande til at kortlægge, hvor meget mælk der går til spilde i transportstadiet fra farm til fabrik. Herved har Nestlé skåret drivhusudledningen af mælkespild ned fra 65.000 tons CO2-ækvivalenter til 38.000 CO2-ækvivalenter alene fra år 2017 til 2018.


Vil nedbringe madspildet yderligere ved forbrugerinddragelse

I 2021 announcerede Nestlé desuden at vi sammen med initiativtagerne Too Good To Go og resten af de store fødevarevirksomheder i Danmark, vil opfordre danskerne til at aktivere deres sanser, inden de smider fødevarer i skraldespanden. Et nyt mærkat, lavet af madspildsfirmaet Too Good To Go, skal engagere danskerne til at se, lugte og smage på maden, så man ikke stoler blindt på, at maden ikke er god nok. Maden er nemlig ”bedst før” – men ”ofte god efter”.

Læs mere om dette initiativ her. 

Nestlé bæredygtighed fødevarer