Nestlé leverer solidt regnskab

To Press Releases listVevey,aug 13, 2015

Nestlé-koncernens globale halvårsregnskab for årets første seks måneder viser organisk vækst på 4,5 pct., mens Nestlé i Danmark blandt andet nyder godt af de højere fødselstal i Danmark i 2014 med øget salg på børneernærings-området.

I tal er hovedoverskrifterne fra halvårsregnskabet i Nestlé-koncernen følgende:

- Salget (omsætningen) blev på 42,8 mia. CHF (294 mia. kr.) med en organisk vækst på 4,5 pct.
- I volumen gik salget op med 1,7 pct. i første halvår,
- Nestlés tidligere udmeldte forventninger til helårsregnskabet forventes indfriet.

Nestlé-koncernens topchef, CEO Paul Bulcke, siger i en kommentar til halvårsregnskabet for 2015:

”Halvårsregnskabet viser, hvad vi havde forventet, også fordelt på produktkategorier og geografi. Det er solidt, selv om omstændighederne har været vanskelige, og der har været tale om stabile, stærke resultater over hele perioden. Resultaterne viser relevansen og styrken af vores strategi om ernæring, sundhed og velvære, og viser også vores disciplinerede levering af den strategi. Vores investeringer i nye vækstplatforme, Nestlé Health Science og Nestlé Skin Health, viser styrke og komplementerer det gode momentum i vores fødevareforretning. Dette giver os mulighed for at bekræfte vores forventninger til resultatet for hele året.”

I Danmark oplever Nestlé bl.a. fremgang på børneernæringsområdet, hvor virksomheden sælger alt fra frugt-smoothies til tilskudsblandinger.

”Den svage stigning i fødselstallet i 2014 er faktisk stor nok til at have en mærkbar effekt på vores salg, og så spiller det også ind, at vores nye, små frugt-smoothies, som vi sælger i emballager, der er nemme at tage med sig, nærmest på én gang er kommet meget stærkt ind på det danske marked. De rammer godt ind i den forældrekultur, hvor vi tager vores små børn med os overalt, og at mad og drikke til dem på samme tid skal være nemt, velsmagende og nærende,” siger Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark.

Også Nespresso har oplevet, at nye tiltag har givet gode resultater i markedet:

Nespresso fortsætter med at vise vækst og har fordele af sine salgskanaler med stort salg i butikker, online og pr. telefon. Nespresso har også sendt nogle særlige Limited Edition-kapsler på markedet, og det har også haft betydning i forhold til væksten. Danskerne er i stigende grad blevet personlige i deres kaffevalg, og det stiller krav til producenterne om at kunne levere den mest interessante kop kaffe. Derfor har Nescafé Dolce Gusto fx over 40 varianter, og derfor afsøger Nespresso hele tiden verdens kaffeplantager for at finde de mest interessante, eksklusive kaffevarianter,” siger Søren Rye.  

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 640 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.