Neslté: Madspild kan undgås med bedre forudsigelser

To Press Releases listaug 24, 2017

 

Det er svært at spå – især om måltidet.

Dette omskrevede citat kunne have været budskabet fra Nestlés nordiske chef, Michiel Kernkamp, da han deltog i paneldebatten om fødevarespild 24. august på World Food Summit på Christiansborg. For han opfordrede alle til at være bedre til at forudsige deres forbrug af fødevarer lige fra jord til bord.

Det kræver åbenhed og gennemsigtighed på en måde, vi aldrig har set før. Men det er nødvendigt. Ca. en tredjedel af al mad produceret til mennesker går tabt.

”Hvis alle led i fødevareforsyningskæden ved præcis, hvad den næste del i kæden vil bruge, ville madspild være en ting fra fortiden,” sagde Michiel Kernkamp.

Det er imidlertid svært at spå om, svært at forudsige. Men vi må gå efter idealet, sagde han:

"Prøv at forestille dig dette: Hvis vi spiser det, som vi laver, tilbereder vi det, som vi opbevarer, opbevarer det, som vi køber, mens detailhandlen køber det, der produceres, og producenterne kun producerer ud fra, hvad landmænd høster, ville der ikke gå mad til spilde. For at opnå dette ideal skal vi forbedre forudsigeligheden mellem hvert led af kæden, fra jord til bord, markant. Vi skal alle være gennemsigtige på en måde, vi ikke har set i verden før," sagde Kernkamp.

Han pegede på, at det kræver helt nye forretningsmodeller:

"Vi skal alle forbedre vores forudsigelighed for at undgå madspild. Jo mere forretningsmodellen forbedrer forudsigeligheden, desto mere madspild kan vi alle undgå. Den eneste måde at opnå bedre forudsigelighed på er at have en fælles standard for rapportering af madspild. Og den er der allerede: Professionelle brugere bør bruge FLW Standarden, der er nem at bruge globalt. Alle dele af fødevareforsyningskæden skal arbejde bedre sammen og informere hinanden bedre for at øge forudsigeligheden."

Nestlé nordiske chef foreslog også apps som nemme veje til at reducere eller helt undgå madspild, især på forbrugerniveau:

"Lad os skabe globale apps, der er nemme for alle at bruge. Lad os for eksempel begynde med en app for restaurantsbesøg, hvor vi allerede, når vi booker bordet, giver en indikation af, hvad vi vil bestille. Det vil øge restaurantens mulighed for at planlægge den mad, de køber ind og i sidste ende serverer,” sagde Michiel Kernkamp.

Kernkamp foreslog også at reducere madspild ved at købe flere sæsonbetonede og lokale produkter i kombination med køb af produkter med længere holdbarhed.

Yderligere information fås hos Martin Broberg, Kommunikationschef, Nestlé Denmark. Email: martin.broberg@dk.nestle.com, mobil: +45 2321 2371

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 625 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte, heraf 5.000 forskere, og er den virksomhed, der forsker mest i fødevarer med årlige forskningsinvesteringer på ca. 11 mia. kr. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.