Nestlé leverer organisk vækst på 3,2 pct.

To Press Releases listfeb 16, 2017

Henriette Sonne-Schmidt 

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed og Europas største virksomhed, har i 2016 omsat for 625 mia. kr. med et nettoresultat på 59 mia. kr. Den organiske vækst endte på 3,2 pct. I Danmark har det været et tilfredsstillende år.

Nestlés nye topchef, Mark Schneider, ser 2016 på denne måde:

”Vores organiske vækst var i den høje ende af industrien, men i den lavere ende af vores egne forventninger. Vi så en solid vækst i driftsmarginen, og vores cash flow steg markant. I 2017 forventer vi organisk vækst mellem 2 og 4 pct. For at vækste i fremtiden vil vi restrukturere vores omkostninger markant i 2017, og vi vil fortsætte med at investere i fremtidig vækst med en middelstor én-cifret organisk vækst som mål. Omstruktureringen af omkostningerne vil medføre markante besparelser i 2020," siger Mark Schneider.

Nestlé vinder markedsandele i Danmark

Nestlé har haft et tilfredsstillende år i Danmark, hvor virksomheden har vundet markedsandele inden for de største produktkategorier. Det skyldes blandt andet en satsning på at kunne tilbyde et bredere udvalg af produkter inden for hver kategori.

”Tager vi kaffe, der er den største kategori for Nestlé Danmark, så kan vi se, at danskerne i højere grad ønsker forskellige kaffetyper på forskellige tidspunkter på dagen, og de ønsker at kunne vælge blandt mange varianter – varme som kolde. Det har vi satset hårdt på at kunne levere. Inden for instant kaffe tilbyder vi nu mange Nescafé-varianter. Man kan foruden den klassiske GOLD-version bl.a. vælge Økologisk Fair Trade, Black, Crema eller Koffeinfri, ligesom vi også nu tilbyder tre forskellige kolde Nescafé-varianter – det, vi kalder Ready To Drink,” siger Henriette Sonne-Schmidt (billede), landechef i Nestlé Danmark.

Nescafé er udelukkende lavet på rigtige kaffebønner – primært den fine Arabica-bønne – der efter brygning på fabrikken fryse- eller spraytørres.
 
Danskerne vil styre Nespresso-maskinen via mobilen

Nespresso, der også har haft et fint år, peger på, at danskerne har taget godt imod muligheden for at kunne have overblik over sin kaffe via mobilen.

”Trenden ’Internet of Things’ er for alvor kommet til Danmark. Hos Nespresso havde vi et stærkt julesalg af vores første generation af connected-maskiner, hvor man kan via en app kan brygge sin kaffe, så den står klar, når man kommer hjem, og få oplysninger om forbrug og afkalkning. Vi kan derfor konstatere, at flere og flere danske hjem end nogensinde har en Nespresso-maskine. Danskerne kvitterer også for, at vi har et retursystem for de brugte kapsler, som vi genvinder, og grumset bliver brugt som biogas eller biogødning. Vi samler ganske enkelt flere og flere kapsler ind,” siger Fredrik Nilsson, direktør i Nespresso Danmark. 

 

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 600 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte, heraf 5.000 forskere, og er den virksomhed, der forsker mest i fødevarer med årlige forskningsinvesteringer på ca. 11 mia. kr. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik, KitKat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere. Nestlé består i Danmark af Nestlé Danmark, Nespresso og Nestlé Professional.