Back to all stories
3 minutes read
At pleje og nære en familie går hånd i hånd. Hvis du er klar til at samle din familie i form af bedre ernæring, så er der ingen tid som nutiden til at gå igang.

Hvis man konsekvent tager gode mad inden for ernæring, så kan det føre din familie på vej til et godt helbred. Udover at hjælpe dig med at blive sund, kan en næringsrig kost også understøtte vækst, styrke immunforsvaret og øge energiniveauet. En god kost kan endda løfte dit humør og forbedre din præsentation i skole og på arbejde.

Gør god ernæring til en naturlig del af familien: beslut jer for at lave sunde forandringer sammen. Disse tips vil få hvert familiemedlem på nye veje mod en sundere livsstil og god ernæring.

1. Start på den rigtige måde med de rigtige fødevarer

For at hjælpe med at få et liv med velvære, så start med gode spisevaner under graviditeten – og fortsæt med at tage ernæringsrige valg til din baby.

Brystmælk er det ideelle valg af mad til spædbørn. Eksperter som the World Health Organization anbefaler amning i barnets første halvår efterfulgt af fortsat amning så længe som muligt efter introduktionen af første fødevare.

Ca. 6 måneder efter barnets fødsel er babyer normalt klar til at prøve fast føde. Din børnelæge kan hjælpe med at bestemme, hvornår din baby er klar. Jernforstærket spædbørnsprodukt er en fantastisk måde at hjælpe med at opfylde dit barns jernbehov. Tilsæt frugt og grøntsager, en ad gangen, med et par dage mellem hver ny fødevare.

Sørg for at fødevarerne er den rigtige størrelse og tekstur, der passer til din babys udvikling – begyndende med puré-fødvarer og arbejd dig frem til små, bløde stykker som barnet lærer at tygge. At tilbyde en bred vifte af næringsrige og alderrelaterede fødevarer vil hjælpe din baby med at opleve forskellige smage og få forskellige smagsoplevelser.

2. Få børnene i køkkenet

Hvis du er forælder, bliver der holdt øje med dig. Så sørg for, at dit barn ser dig spise mere frugt, grøntsager og fuldkorn – og færre sukkerfyldte, fede eller salte fødevarer. Forklar hvorfor mælk eller vand er et bedre valg end sukkerfyldte drikkevarer.

Planlæg at spise måltider sammen. Fælles måltid er en god chance for at genoprette forbindelsen som en familie, og at engagere dine børn i positive og sjove udforskninger af hvad det betyder at være sundt.

Inviter børnene til at hjælpe dig med at handle ind, planlægge måltider og lave maden. De vil udvikle vigtige skills, som vil hjælpe dem resten af livet. En undersøgelse fandt endda ud af at børn, der hjælper med at lave mad, spiser flere grøntsager end dem, der ikke deltager.

Kan i ikke få jeres barn til at prøve nye fødevarer? Giv ikke op! Forskning viser, at unge børn måske skal prøve en ny grøntsag op til 10 gange, før de lærer at kunne lide det.

3. Hjælp teenagerne!

God ernæring er afgørende i teenageårene, men det kan være en udfordring. Teenagere udvikler deres egne madpræferencer. De vokser – og er på farten.

Gør sund kost nemt for dem. Hav et lager af enkle og tiltalende fødevarer – fra skåret frugter og grøntsager til smoothies, fuldkorns madpandekager, supper og sandwich. For en tilfredsstillende og teenage-godkendt drikkevare, der giver et protein-kick, skal du vælge chokolademælk. Det giver ni vigtige næringsstoffer, herunder D-vitamin, calcium og kalium.

Mens deres ernæringsbehov stiger, er teenagere også udsat for nye følelsesmæssige udfordringer – og det kan få dem til at overspise, springe et måltid over eller gå på slankekur. Pas på usunde spisevaner og vær opmærksomme på kroppens image-bekymringer, der typisk er hos teenagere. Fortsæt med at tilbyde dem afslappede og postitive familie måltider.

4. Voks voks voks! Dog med måde

Når vi når en midaldrende alder, så begynder vores stofskifte at bremse. Vi har brug for færre kaloerier, men det er svært at bryde op med gamle vaner. Det er her hvor man virkelig skal være opmærksom på hvilket mad man spiser.

Dæk bordet, sluk din telefon og nyd hver en bid Dæk bordet, sluk din telefon og nyd hver en bid. Du vil føle dig mere tilfreds efter måltiderne og være mindre fristet til at snacke efterfølgende. Tænk over dit alkoholindtag og glem ikke den vandflaske.

Hvis dine portioner er blevet større gennem årene, så er det tid til at få råd til portionsstørrelse.

5. Ældre og klogere madvalg

Uanset om det gælder ændring af smag, tandproblemer, medicin eller sygdom, så mister folk ofte deres lyst til at spise, når de bliver ældre.

På trods af nedsat energibehov er god ernæring fortsat afgørende for ældre. Og det er aldrig for sent at lave positive ændringer.

Hvis du eller et ældre familiemedlem ikke kan handle ofte nok til at købe friske råvarer, kan du bestille dine dagligvarer online. Eller køb frosne og konserverede frugter og grøntdsager, som kan være lige så sunde som friske råvarer. Læs etiketter for at undgå ekstra sukker eller salt, og husk at drikke rigeligt med vand.

Hvis vægttab bliver et problem, skal du overveje et flydende tilskudsprodukt eller en erstatningsdrik. Dagens kosttilskud er en velsmagende måde at udfylde næringsstof-, kalorie- og proteinhuller.

Så fortsæt og tryk på ”reset-knappen”. Find en måde at erstatte dine gamle spisevaner med sundere alternativer fra nu af. Og gør det sammen.