Sort by
Sort by

Hvorfor er prisen på kaffe steget så meget?

Hvorfor er prisen på kaffe steget så meget?
Nestlés eksperter fortæller om årsagerne bag de stigende kaffepriser, hvordan det påvirker os alle - og hvad vi skal gøre for at bekæmpe klimaforandringerne for at sikre en stabil tilgang til mad og drikke for fremtiden. 

Du har måske allerede læst om det i din lokale avis eller online; denne sommer har kaffepriserne på de globale markeder nået det højeste niveau i 6 år. 

Brasilien er verdens mest kaffeproducerende land, og kaffebønnen ’Arabica’ er den mest populære. Bønnen repræsenterer omkring 60% af den globale kaffeproduktion. Det er meget normalt, at Arabica-kaffeafgrøden i Brasilien veksler mellem et stærkt år efterfulgt af et svagere år. 2020 var et meget stærkt år, og derfor skulle 2021 blive et svagere år. Men nedgangen fra 2020 til 2021 har været meget mere alvorligt end forventet.

- Hovedårsagen er, at Brasilien er blevet ramt af flere kraftige udsving i vejret i år. Det har været tørt i en lang periode, og jorden er “dehydreret”. Derefter havde vi to alvorlige frostperioder inden for samme uge, og vi har stadig ikke det fulde billede af konsekvenserne af denne frost. Den kraftige prisstigning på næsten 30% inden for 10 dage, blev udløst af spekulationer, og det faktum at det unormale vejr i Brasilien vil føre til et underskud i tilgangen til kaffe i de kommende år. Når udbuddet er lavt, stiger priserne, og priserne på Arabica-bønner er nu steget omkring 50% i de sidste 12 måneder, forklarer Minette Rosen, kaffespecialist og indkøber i Nestlé.

Agronomer og landbrugsforskere foretager i øjeblikket feltundersøgelser i hele Brasilien, men det er stadig uklart, hvor stor skaden på afgrøderne er. Nogle forventer kritiske forsyningsproblemer fra Brasiliens kafferegioner de næste 3-4 år. Og samtidig med at kaffeprisen stiger, stiger priserne på både emballage og transport også.

- Vi kan sikre os mod nogle omkostningsstigninger, såsom stigende kaffepriser, gennem ’hedging’. Men vi kan ikke undgå de stigende omkostninger ved fx transport,” sagde Mark Schneider, CEO i Nestlé, i forbindelse med en konference for investorer denne sommer. 

’Hedging’ betyder strategisk brug af finansielle instrumenter eller markedsstrategier for at sikre sig mod risikoen for prisfald.  

Schneider sagde, at Nestlé bliver nødt til at gennemføre prisstigninger nu i andet halvår for at veje op for omkostningerne for råvarer. 

Kaffebønner

Den nye rapport fra FNs klimapanel er ikke til at misforstå: Det er mennesker, der er ansvarlige for klimaforandringer i atmosfæren, i havene og på jorden. Stigende temperaturer på verdensplan har resulteret i stadigt mere ekstreme vejrforhold, som påvirker store dele af kloden, gennem hedebølger, tørker, oversvømmelser og tropiske cykloner. 


Klimaforandringerne er en af samfundets største udfordringer. Det er også en af de største risici for fremtiden for Nestlés leverandører, partnere og for vores egen virksomhed. Nestlé har forpligtet sig til at halvere sine emissioner inden 2030 og nå et netto nul klimaaftryk inden 2050. 



Ulla Luhtasela, Sustainability Manager, Nestlé Nordics

Nestlé gennemgår for tiden både hele virksomheden, og alle produkter, for at se hvordan vi kan gøre dem bedre for planeten. 

- Eftersom de fleste emissioner sker udenfor vores egne fire vægge, så er der ekstremt vigtigt at vi samarbejder tæt med vores leverandører og hjælper dem med at forbedre deres produktionsprocesser. Nogle af de centrale aktiviteter inkluderer at arbejde sammen med landmænd, leverandører og lokalsamfund for at finde metoder, som beskytter økosystemer, reducerer klimapåvirkningen og forbedrer deres livssituation. Vi vil også arbejde med at fjerne kulstof fra atmosfæren ved at anvende naturens egne løsninger, som skovbrug, jordforvaltning og restaurering af tørv og skove til at binde drivhusgasser i jorden, siger Luhtasela.

Og som en stor indkøber af råkaffe og et af Nestlés største varemærker, har Nescafé en vigtig rolle at spille når det gælder at tackle udfordringerne i forhold til bæredygtighed i kaffeindustrien. I 2010 lancerede Nestlé The Nescafé Plan, et bæredygtighedsprogram, som har til formål at gøre dyrkningen og produktionen af kaffe til Nescafé-produkterne mere bæredygtige, samtidig med at kaffebøndernes liv og den økonomiske udvikling i deres lokalsamfund forbedres. 

- En ny og udvidet bæredygtighedsplan for Nescafé vil blive publiceret i løbet af året. De centrale mål inkluderer at opnå 100% ansvarlige kaffeforsyninger inden udgangen af 2025 samt at hjælpe vores kaffebønder med at øge deres indtægter. Aktiviteterne inkluderer forbedring af jordbrugseffektiviteten, sådan at bønderne kan sælge deres bæredygtige kaffe til en bedre pris. Programmet vil også bidrage til bedre sociale forhold i og omkring kaffeplantagerne, med fokus på arbejdernes rettigheder, børns og unges velfærd samt forbedring af kvinders muligheder, siger Minette Rosen.