Back to all stories
2 minutes read
Vi ved alle, hvordan søvn kan påvirke vores hverdag. Har man haft en dårlig nats søvn, så er chancen for, at ens dag bliver knap så god rimelig stor.

”Når vi ikke får vores fulde søvn, kan vi ikke yde vores fulde potentiale. Det bedste, man kan gøre er, at du skal prøve at huske på den sidste gang, du havde en rigtig god søvn, hvor du vågnede frisk og veludhvilet. Du skal huske, hvor mange timer, du sov på det tidspunkt, og derfra tæller du baglæns. Hvis du fx ved, at du sov 8 timer den nat, og du ved, at du skal stå op kl. 7 om morgenen, så tæller du 8 timer baglæns fra kl. 7. Det vil altså sige, at du skal sove kl. 23. Det bedste, man kan gøre er, at begynde at skrue ned for adrenalinsniveauet ca. to timer før, at man begynder at gøre klar til at gå i seng. Det tager i gennemsnittet ca. en halv time at gøre sig sengeklar, så man skal faktisk allerede begynde 2,5 time før, at man ved, at man skal sove. På den måde vil du højst sandsynligt vågne før dit vækkeur, da din hjerne og din krop er veludhvilet, og hjernen derfor ikke ”tillader”, at du sover længere. Det er efter sådanne nætter, hvor du kan yde dit absolut bedste,” siger søvnspecialist, Jan Ovesen.

Det er ikke blot hos dig selv, at det er vigtigt at få en god nats søvn. Det er især også vigtigt hos børn, og selv om det kan være svært at finde mirakelmetoden til, at ens barn får en god nats søvn, så er der alligevel lidt råd at hente:

”Det er utrolig vigtigt for børn at få sig en god nats søvn. Det er med til at få dem til at vokse på den rigtige måde, og det kan hjælpe til, at ens hverdage bliver nemmere. Mange forældre ville nok ønske, at der fandtes en mirakelmetode, der kunne få børnene til at sove igennem hele natten. Da børn har individuelle behov, er det ikke muligt at finde en sådan metode, men der findes dog nogle gode råd, der er baseret på børns generelle udvikling. En god idé er at have en fast sengetid, og at man skal starte med at gøre klar til natten i god tid, så der ikke skal stresses rundt. Det er også en fordel at lave et slags putteritual, så barnet føler sig trygt, og at der bliver skabt et behageligt sovemiljø. Det er vigtigt at holde fast i de rutiner, man prøver at få implementeret hos barnet, så der ikke bliver skabt forvirring,” siger Scientific Advisor hos Infant Nutrition Nordic hos Nestlé Danmark, Linda Tietze.

Linda har selv givet tre gode råd til, hvordan man kan sikre, at ens barn får en god nats søvn:

  • At skabe et sted, hvor barnet føler sig trygt og ikke bliver bange for at ligge alene. Der må gerne være lidt lys og lyd uden for værelset, fx kan det være betryggende for et barn at kunne høre mor/far rydde op/se tv eller andet. Dermed ved de, at de ikke er alene.

  • Et dejligt bad inden sengetid kan være afslappende for barnet.

  • Det vigtigste er nogle faste rytmer hver dag, så barnet ved, hvad der forventes.