Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Læsetid:
3
Minute(S)
Mød Anniina Emilia Riihijärvi, en af vores finske Consumer Services Specialists, der normalt arbejder fra hjørnet af 4. sal i Nestlés nordiske hovedkontor i København – men lige nu hjemmefra pga. Corona.

Anniina er universitetsuddannet i Human Ernæring, og hun er en ganske stille type. Men kender man hende bedre, ved man, at hun er yderst professionel, samvittighedsfuld, dedikeret og har en humor af den raffinerede slags.

Når man sidder i en afdeling med forbrugerkontakt og får spørgsmål om alt fra chokolade til dyremad, skal man kunne og vide meget – og ikke kun på det faglige plan. Man skal også være hjælpsom og serviceminded af sind.

”De fleste henvendelser er behagelige, så jeg nyder mit job meget. Jeg ser min uddannelsesbaggrund inden for ernæring og sundhed som en fordel. Det giver mig bedre mulighed for at sætte mig ind i sagen fra forbrugerens synspunkt og for at forstå forbrugerens adfærd bag spørgsmålene. Det synes jeg er væsentligt i forbrugerkontakt,” siger Anniina.

Normalt besvarer Anniina spørgsmål om så forskellige emner som ingredienser, tilsætningsstoffer, halal, produktklager og produkternes oprindelsesland. Men nogle gange er der også mere usædvanlige oplevelser, fortæller Anniina:

“Jeg har i mit personlige liv nu lært af mit arbejde altid at være forberedt på at møde enhver for udfordring. For eksempel modtog jeg en dag et telefonopkald fra en svensk kvinde, der havde fundet en forladt kat i sin baggård. Hun ville hjælpe katten, så hun hentede en PURINA-kattemads-æske (PURINA er et af verdens største dyremadsbrands og ejet af Nestlé, red.) og ringede til kontaktnummeret på pakken. Jeg modtog opkaldet, hvor hun forklarede situationen. Jeg var nødt til at bruge et par sekunder på at tage mig sammen for at forstå, hvad det var, hun havde brug for hjælp til, da vi normalt får spørgsmål om vores produkter. Jeg må sige, at det at sikre forladte dyr et dejligt hjem desværre ikke er vores specialitet, så jeg anbefalede hende venligt at kontakte sit lokale dyreværn for at hjælpe katten. Det var et af de mange overraskende opkald, vi får på ugentlig basis,” siger Anniina med et smil.

Corona har også udfordret Nestlés dygtige Consumer Engagement Services team, som Janet Borg leder, akkurat som virussen har udfordret resten af Nestlés medarbejdere, som var meget hurtige til at omstille sig til den nye virkelighed for kunder og forbrugere.

Pludselig, uden varsel, skulle forbrugerkontakt-teamet håndtere henvendelserne fra forbrugerne hjemmefra. For Anniina og hendes kolleger, der normalt dagligt opdaterer hinanden på kontoret, betød det en ny måde at skulle arbejde på – og informere hinanden på.

“Nestlé har forsynet mig med gode redskaber og udstyr til hjemmearbejde, og det er nu grundlaget for, at jeg kan arbejde hjemmefra. Rutiner er vigtige for mig personligt, så jeg indførte fra begyndelsen nye daglige rutiner for at gøre mine dage effektive og organiserede. Normalt ville jeg cykle til arbejde, men nu tager jeg en kort gåtur hver morgen eller en gåtur til frokost for at få noget frisk luft. Det er også vigtigt for mig med pauser i løbet af dagen for at kunne beholde et godt fokus. Det er også godt for mig at flytte min arbejdsstation, så jeg nogle gange arbejder i solskin fra vores altan og andre gange arbejder stående med kasser under min computer, så den er i en højere position. Alt i alt vil jeg sige, at hele vores Consumer Engagement Services team er fremragende til at kommunikere med hinanden, så vi er i tæt kontakt hver dag, selv om vi sidder adskilt – og i forskellige lande. Det er ekstremt vigtigt for os at holde hinanden opdateret om de seneste nyheder om vores brands, men også om oplysninger fra forbrugerne. På den måde vil jeg sige, at det har været afgørende, at vi har et team, der støtter og hjælper hinanden under disse specielle arbejdsforhold,” siger Anniina.

De uvante arbejdsforhold har også givet den dygtige finske forbrugerspecialist mulighed for at tænke over væsentlige ting, som hun har lært i Corona-perioden indtil nu:

“Udover det faktum, at sundhed og sikkerhed i sandhed har førsteprioritet, er det vigtigt at sige til sig selv, at det er en lille pris at måtte betale at skulle arbejde hjemmefra. Fra forbrugernes synspunkt har vi mærket en stigning i henvendelser på de sociale medier.

Det er helt klart, at mennesker nu bruger mere tid på sociale medier, og det har givet os større muligheder for at være i dialog med forbrugerne.” 

Men der er også en B-side for Anniina…:

“Når jeg arbejder hjemmefra, snacker jeg mere – meget mere – end når jeg er på arbejde. Forhåbentlig bliver det ikke en fast vane,” smiler Anniiina.