Historie

1866-1905: Pioneer-årene

Vores historie begynder i 1866, da den engelsk-schweiziske virksomhed for kondenseret mælk, Anglo-Swiss Condensed Milk Company, åbner den første fabrik i Schweiz. I 1867 skaber Henri Nestlé et gennembrud med udviklingen af modermælkserstatning, og i 1905 fusioneres det selskab, som han grundlagde, med Anglo-Swiss og danner dermed det, der nu er kendt som Nestlé-koncernen. I denne periode vokser byerne, og jernbaner og dampskibe nedbringer råvareomkostningerne og stimulerer den internationale handel med forbrugsvarer.

1866
De amerikanske brødre Charles og George Page hjælper med at etablere Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Ved at bruge rigelige forsyninger af frisk mælk i Schweiz, udnytter de deres produktionsviden fra deres hjemland til at etablere Europas første produktionsfabrik for kondenseret mælk i byen Cham. De begynder at levere produktet Milkmaid til Europas industrielle byer som et sikkert og langtidsholdbart alternativ til frisk mælk.

1867
Nestlé’s grundlægger, tyskfødte farmaceut Henri Nestlé, lancerer sin "Farine Lactée" ("mel med mælk”) i Vevey, Schweiz. Den kombinerer komælk, hvedemel og sukker, og Nestlé udvikler det til spædbørn, der ikke kan ammes, og afhjælper dermed problemet med høj dødelighed blandt spædbørn. Omkring på dette tidspunkt begynder han at bruge det nu ikoniske 'Nest' logo.

Henri Nestlé 

1875
Henri Nestlé sælger sit firma og sin fabrik i Vevey til tre lokale forretningsfolk. De beskæftiger kemikere og faglærte arbejdere for at kunne udvide produktionen og salget.

1878
Nestlé og Anglo-Swiss begynder at sælge konkurrerende versioner af hinandens originale produkter inden for kondenseret mælk og mad til spædbørn, og det fører til hård konkurrence mellem de to virksomheder. Begge virksomheder udvider deres salg og produktion i udlandet.

Farine Lactée 

1882-1902
I 1882 etablerer Anglo-Swiss sig også i USA, men George Pages død besværliggør planerne. I 1902 sælger virksomheden siden forretninger i USA, og det baner vejen for en eventuel fusion med Nestlé.

1904
Nestlé begynder at sælge chokolade for første gang, da virksomheden overtager eksportsalget for Peter & Kohler. Henri Nestlé selv spiller en central rolle i udviklingen af mælkechokolade fra 1875, hvor han forsyner naboen Daniel Peter i Vevey med kondenseret mælk. Peter bruger nemlig den kondenserede mælk til at udvikle det første kommercielle produkt i 1880'erne.

1905-1913: Belle Epoque

I 1905 har Nestlé og Anglo Swiss mere end 20 fabrikker, og de begynder at bruge udenlandske datterselskaber for at etablere en salgsorganisation, der spænder over Afrika, Asien, Latinamerika og Australien. I årene før 1. verdenskrig har virksomheden fordele af velstanden i perioden, som er kendt som Belle Epoque, og virksomheden bliver et globalt mejeriselskab.

1905
Anglo-Swiss og Nestlé fusionerer for at danne Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company. Virksomheden har to hovedkontorer, i Vevey og Cham, og åbner et tredje kontor i London for at sælge mejeriprodukter på eksportmarkederne. I den næste årrække udvider virksomheden sit sortiment til også at omfatte usødet kondenseret mælk og steriliseret mælk.

1914-1918: At overleve i en krigstid

Udbruddet af 1. verdenskrig i 1914 fører til øget efterspørgsel efter kondenseret mælk og chokolade, men mangel på råstoffer og begrænsninger på grænseoverskridende handel hæmmer produktionen for Nestlé & Anglo-Swiss. For at løse dette problem erhverver virksomheden behandlingsanlæg i USA og Australien, og ved udgangen af krigen har virksomheden 40 fabrikker.

1914
Krigen bryder ud i Europa og forstyrrer produktionen for virksomheden, men den betyder også efterspørgsel efter Nestlés mejeriprodukter pga. store offentlige kontrakter.

1915
Kondenseret mælk er langtidsholdbar og let at transportere, og det gør det populært hos soldaterne. For eksempel begynder den britiske hær i 1915 at udstede Nestlé dåsemælk til soldater i deres nødrationer. Stærk efterspørgsel efter produktet betyder, at selskabets mælke-raffinaderier arbejder for fuld kraft.

1916
Nestlé & Anglo-Swiss køber det norske mejeriselskab Egron, der har patenteret en spraytørringproces til at producere mælkepulver – et produkt, som den nye ejer begynder at sælge.

Molico mælkepulver 

1917-1918
Mangel på mælk i Schweiz betyder, at Nestlé & Anglo-Swiss skal levere sine friske mælkeforsyninger til folk i byerne som hjælp. For at imødekomme efterspørgslen på kondenseret mælk fra de krigsførende nationer, køber virksomheden amerikanske raffinaderier og underskriver leveringsaftaler med australske selskaber, som Nestlé & Anglo-Swiss senere erhverver.

1919-1938: Krise og mulighed

Efter krigen falder den militære efterspørgsel efter dåsemælk, og det betyder en større krise for Nestlé & Anglo-Swiss i 1921. Virksomheden retter sig, men bliver igen rystet, da krakket i Wall Street kommer i 1929, fordi det reducerer forbrugernes købekraft. Men æraen fører også mange positive ting med sig for virksomheden: dens ledelsesgruppe professionaliseres, virksomhedens forskning centraliseres, og banebrydende produkter som Nescafé (instant kaffe) lanceres.

1921-1922
Faldende priser og store lagre fører i 1921 til de første – og hidtil eneste – finansielle tab for Nestlé & Anglo-Swiss. Bankmanden Louis Dapples begynder som krisemanager og opfordrer virksomheden til – for første gang – at udpege professionelle ledere. Administrationen centraliseres, og forskningen samles i et laboratorium i Vevey, Schweiz.

Nestlé Research Center 

1929
Virksomheden køber Schweiz’ største chokoladeselskab Peter-Cailler-Kohler. Oprindelsen af denne virksomhed går tilbage til 1819, da François Louis Cailler skaber et af landets første chokolademærker, Cailler. Chokolade bliver nu en integreret del af Nestlé & Anglo-Swiss.

1934
Den malt-baserede chokoladedrik Milo lanceres i Australien, og dens succes betyder, at den senere eksporteres til salg på andre markeder. Virksomheden fortsætter med at udvikle børnemad i denne mellemkrigsperiode og lancerer Pelargon i 1934. Det er mælkepulver til babyer beriget med mælkesyrebakterier for at forbedre produktets fordøjelighed.

1936
Et konkurrencepræget marked for chokolade i Schweiz får Nestlé-Peter-Cailler-Kohler til at opfinde og lancere Galak (hvid chokolade) og Rayon, en chokolade med honning og luftbobler. Vitaminer er et stort salgsargument for sunde produkter i 1930'erne, og Nestlé lancerer vitamin-supplementet Nestrovit i 1936.

1938
Nescafé lanceres som ”pulveriseret ekstrakt af ren kaffe", som bevarer kaffens naturlige smag, men kan fremstilles ved simpelthen at tilsætte varmt vand. Produktet er udtænkt af Max Morgenthaler, der begynder arbejde på det i 1929, da den brasilianske regering spørger Nestlé & Anglo-Swiss om at udnytte sit enorme kaffeoverskud.

1939-1947: Rider ud af stormen

Udbruddet af Anden Verdenskrig i 1939 påvirker stort set alle markeder, men Nestlé & Anglo-Swiss fortsætter med at fungere under vanskelige omstændigheder. Virksomheden leverer både til civile og til væbnede styrker. I 1947 har selskabet tilføjet Maggi, der producerer supper og krydderier, til sit produktsortiment, og tager navnet Nestlé Alimentana.

1939
Frygten for, at aksemagterne kunne besætte Schweiz, flytter Nestlé & Anglo-Swiss nogle ledere til et nyt kontor i Stamford i USA. Det fungerer som selskabets andet hovedkvarter under krigen. Kampene i Europa gør det umuligt for Nestlé at eksportere mælk fra regionen, så virksomheden leverer mælk til Afrika og Asien fra USA og Australien, og udvider produktionen i Latinamerika.

Nescafé 

1942-1945
Anden Verdenskrig reducerer salget af Nescafé, men salget kommer igen, mens fjendtlighederne fortsætter i verden. Efter at USA går ind i krigen, vinder Nestlé-mærkerne hurtigt popularitet blandt det amerikanske servicepersonale. Og i den fugtige varme i Asien nyder de amerikanske tropper godt af en kaffe, der ikke tager skade af klimaet og som nemt kan tilberedes på stedet. I slutningen af krigen er Nescafé også inkluderet i CARE-støtteleverancer i Japan og Europa. Nestea lanceres i slutningen af 1940'erne.

1947
Nestlé & Anglo Swiss fusionerer med det schweiziske selskab Alimentana, som producerer Maggi supper, bouilloner og krydderier, og omdøbes til Nestlé Alimentana. Alimentana historie går tilbage til 1884, da Julius Maggi udviklet en proteinrig, tørret suppe til at bekæmpe fejlernæring.

1948-1959: Convenience-fødevarer får vind i sejlene

Efterkrigstiden er præget af stigende velstand, og forbrugerne i USA og Europa bruger penge på maskiner, der gør livet lettere som fx køleskabe og frysere. De foretrækker også convenience-fødevarer, og Nestlé Alimentana imødekommer dette behov med nye produkter, herunder Nesquik og Maggi-færdigretter.

1948
I USA lancerer Nestlé Alimentana en opløselig te, Nestea, som er fremstillet efter samme metode som Nescafé, og som kan serveres varm eller kold. Nesquik, der let opløses i kold mælk, er også lanceret i USA og bliver en top-sællert.

1954
Nestlé’s børnemad har været tilgængelig siden 1948 som et pulveriseret produkt, men det relanceres nu som Cerelac. Maggi-krydderiet Fondor lanceres som et pulver, selv om det oprindeligt kun blev solgt som en bouillon-terning. Indpakket i en bekvem shaker kan det nu blive brugt som et krydderi i spisestuen og i køkkenet.

1957
Maggi lancerer dåseravioli. Produktets enorme succes får Nestlé til at lancere flere tilberedte fødevarer på dåse, og det bliver et nyt vækstsegment.

1960-1980: Fra frosne fødevarer til lægemidler

Opkøb af virksomheder gør Nestlé i stand til hurtigt at komme ind på voksende, nye områder såsom frosne fødevarer samt i stand til at udvide sine traditionelle virksomheder inden for mælk, kaffe og konserves. I 1970'erne spreder virksomheden sine aktiviteter til også at dække lægemidler og kosmetik. Det begynder at tiltrække kritik fra aktivistgrupper, der anklager Nestlé for uetisk markedsføring af mad til spædbørn. Nestlé bliver senere en af de første virksomheder, der anvender WHO-koden på modermælkserstatninger i hele sin virksomhed.

1960
Det stigende antal husstande med frysere får efterspørgslen efter is til at stige. Nestlé køber en tysk producent, Jopa, og en fransk producent, Heudebert-Gervais, for at udnytte denne vækst, samt tilføjer schweiziske mærke Frisco i 1962. Virksomheden køber også det britiske selskab for dåsefødevarer, Crosse & Blackwell.

1962
Nestlé køber Findus – en virksomheder, der producerer frosne fødevarer, fra den svenske producent Marabou, og udvider dets mærke til de internationale markeder. Findus er en af de første virksomheder til at sælge frosne fødevarer i Europa – det gør den fra 1945.

1968
Kølede mejeriprodukter bliver stadig mere populære, og Nestlé køber franske yoghurt-producent Chambourcy, der i begyndelsen af 1970'erne lancerer Sveltesse – et sortiment af yoghurt, der tager sigte på sundheds- og vægtbevidste forbrugere.

Findus 

1969
Nestlé går ind i mineralvandsområdet ved at købe en andel i det franske mærke, Vittel.

1973
Ivrig efter at styrke sin portefølje af konserves og frosne portefølje på de engelsk-talende markeder får Nestlé til at overtage det amerikanske selskab Stouffer Corporation, der producerer frosne fødevarer. Nestlé køber også i 1976 Libby, McNeill & Libby – en virksomheder, der sælger dåsefødevarer.

1974
For første gang engagerer Nestlé sig i andet end mad og drikke – virksomheden bliver minoritetsaktionær i det globale kosmetikfirma, L'Oréal.

1977
Omdøbt til Nestlé SA fortsætter selskabet sin sprednings-strategi og køber sig til amerikanske, farmaceutiske og oftalmologiske gennem opkøb af producenten Alcon Laboratories. Et faldende antal af ammende mødre får aktivister til at sætte spørgsmålstegn ved de markedsføringsstrategier, som producenter af babymad, herunder Nestlé, benytter sig af. I 1977 opfordrer de til at boykotte Nestlés produkter.

1981-2005: Mod ’Ernæring, Sundhed og Velvære’

Efter år med vækst afhænder Nestlé urentable mærker og fremmer dem, der producerer fødevarer til det stigende antal sundhedsbevidste forbrugere. Det sker i overensstemmelse med Nestlés nye ambition:  'Ernæring, Sundhed og Velvære’. Virksomheden ekspanderer i USA, Østeuropa og Asien, samt mål for globalt lederskab i vand, is og dyrefoder.

1981
Stouffer’s Lean Cuisine lancerer frosne måltider med et lavt fedtindhold og et lavt kalorieindhold, og produkterne får et imponerende salg. Nestlé og L'Oreal etablerer Galderma som et joint venture, der beskæftiger sig med dermatologi (læren om hudens struktur, funktioner og sygdomme). World Health Assembly vedtager WHO-koden for modermælkserstatninger, og Nestlé er en af de første virksomheder til at udvikle politikker baseret på koden og til at anvende den på tværs af hele sin virksomhed.

1985
Ved at erhverve det amerikanske Carnation Company for 3 milliarder USD tilføjer Nestlé mærker som fx Carnation og Coffee-Mate til sin portefølje. Nestlé går også ind på området for dyrefoder ved at købe Friskies-mærket.

1986
Nespresso-historien begynder med en simpel idé: at sætte nogen til at skabe en perfekt kop kaffe ligesom en dygtig barrista.

Nespresso 

1988
Nestlé køber det britiske konfektureselskab Rowntree Mackintosh og tilføjer mærker som fx KitKat, After Eight og Smarties til sin portefølje. Nestlé køber også italienske Buitoni-Perigina, der producerer pasta, sauce og konfekture.

1991
Nestlé etablerer et joint venture med General Mills, og parterne navngiver det Cereal Partners Worldwide (CPW). Virksomheden skal producere og markedsføre morgenmadsprodukter globalt. Virksomheden skaber også et joint venture med The Coca-Cola Company for at danne Beverage Partners Worldwide, der fremstiller og markedsfører brands som fx Nestea.

1992
Nestlé udvikler sin position inden for mineralvand ved at erhverve den franske Perrier-koncernen. Nestlé Sources Internationales oprettes som en separat vand-virksomhed i 1993. Det omdøbes til Nestlé Waters i 2002.

1997
Den nye administrerende direktør Peter Brabeck-Letmathe ser vækstpotentiale i personlig ernæring. Han formulerer strategien bag Nestlé position som førende inden for "Ernæring, Sundhed og Velvære”, kort før årtusindeskiftet nærmer sig.

1998
Nestlé køber Sanpellegrino Group – en italiensk mineralvandsvirksomhed. Nestlé Pure Life lanceres i udviklingslandene for at sikre rent og sundt drikkevand, og Aquarel lanceres i Europa to år senere.

2000
The Sustainable Agricultural Initiative Nestlé (SAIN) lanceres for at fremme samarbejdet med lokale landmænd. Det sigter mod at forbedre deres levestandard og sikre en bæredygtig forsyning af råvarer.

2001
Nestlé køber den amerikanske dyrefoderproducent Ralston Purina og fusionerer den med Nestlé Friskies Petcare for at etablere den nye markedsleder inden for pleje af kæledyr, Nestlé Purina Petcare.

Nestlé Purina Petcare 

2002
I 1990’erne udvidede Nestlé sin isforretning, og det fortsætter i det nye årtusind. Nestlé erhverver rettighederne til luksus-ismærket Häagen-Dazs i USA og Canada, og Nestlé køber Mövenpick og Dreyer’s Grand Ice Cream i 2003. Virksomheden køber også Chef Amerika, der producerer frosne fødevarer, for 2,6 milliarder USD.

2006-i dag: Creating Shared Value (CSV)

Nestlé formulerer Creating Shared Value-tilgang til forretningsdrift for første gang og lancerer sin Nestlé Cocoa Plan og Nescafé Plan for at videreudvikle bæredygtige forsyningskæder inden for kakao og kaffe. Samtidig styrker Nestlé sin position inden for de traditionelle segmenter som modermælkserstatning og frosne fødevarer. Nestlé styrker også sit fokus på medicinsk ernæring.

2006
Nestlé formulerer Creating Shared Value-tilgang til forretningsdrift, hvorved det vedtages, at enhver handling for aktionærer også må skabe værdi for de lokalsamfund, hvor Nestlé opererer, og for det omgivende samfund. Nestlé køber vægtkontrol-virksomheden Jenny Craig og australske Uncle Toby’s, der producerer morgenmadsprodukter.

2007
Et stigende fokus på medicinsk ernæring får Nestlé til at erhverve Novartis Medical Nutrition. Nestlé køber også babymad-selskabet Gerber, og den schweiziske mineralvandsproducent Sources Minerales Henniez købes også op.

2009
Det første Creating Shared Value Forum holdes i New York, og det samler eksperter for at diskutere globale udfordringer på områder som ernæring, vand og udvikling af landdistrikter samt erhvervslivets rolle i bestræbelserne på at løse dem. Dette forum bliver en årlig begivenhed. Nestlé skaber en food service division under navnet Nestlé i 2009.

2010
Nestlé køber Kraft Foods’ forretningsområde for frosne pizzaer. Nestlé Cocoa Plan og Nescafé Plan lanceres for at videreudvikle bæredygtige forsyningskæder inden for kakao og kaffe og for at forbedre de sociale forhold i landbrugssamfund samt sikre deres rentabilitet.

2011
Nestlé Health Science og Nestlé Institute of Health Sciences etableres til forskning inden for videnskabeligt baserede ernæringsmæssige produkter til forebyggelse og behandling af kroniske medicinske sygdomme. Nestlé bliver den første fødevarevirksomhed til at arbejde sammen med Fair Labor Association (FLA) for at hjælpe med at bekæmpe børnearbejde i kakaoforsyningskæden.

Nestlé Health Science 

2012
Nestlé køber Wyeth Ernæring, tidligere Pfizer Ernæring, for 11,9 milliarder USD for at styrke sin position inden for ernæring til spædbørn.

2013
Nestlé Health Science køber det USA-baserede selskab for medicinske fødevarer, Pamlab, der har specialiseret sig i medicinsk ernæring til patienter, der fx lider af mild kognitiv svækkelse og depression. Vægtkontrol-virksomheden Jenny Craig sælges i Amerika og Oceanien.

2014
Med oprettelsen af Nestlé Skin Health tager Nestlé fuld kontrol over Galderma – et joint venture, som blev oprettet sammen med L'Oréal i 1981. Selskaberne afslutter også deres joint venture Inneov, en kosmetisk kosttilskudsvirksomhed lanceret i 2002. Galderma erhverver efterfølgende nogle af sine aktiver.

2015
Nestlé lancerer Cailler, det ældste schweiziske chokolademærke, globalt som sit første super-premium chokolade-mærke. Nestlé sælger Davigel, en virksomhed for frosne fødevarer.