Vores emballagestrategi
Vi er forpligtet til at hjælpe med at forme en affaldsfri fremtid.
Vores vision er, at ingen af vores emballager ender på lossepladsen eller som affald. Vi er med til at skabe en fremtid, hvor smart designet emballage, innovative nye materialer, bedre genbrugsinfrastruktur og genanvendelig eller genopfyldelig emballage kan forhindre affald på land og i havet. Det er et ambitiøst mål, men vi er fast besluttet på at nå det.
Der er brug for deltagelse fra alle niveauer i samfundet. Som medlem af Ellen MacArthur Foundation’s New Plastics Economy ungdomsinitiativ, er vi forpligtet til at spille en aktiv rolle i udviklingen af velfungerende indsamlings-, sorterings- og genbrugsordninger i de lande, hvor vi opererer. Den globale mangel på infrastruktur er betydelig og ikke umiddelbart under vores kontrol - men vi arbejder på at modellere vellykkede indsamlings- og ressourcegenvindingssystemer med partnere over hele verden.
Vi er aktive fortalere for en harmoniseret og bedre regulering af ressourcer efter forbrug og opfordrer regeringer til at fremskynde udviklingen af infrastruktur. Vi er fortalere for en juridisk bindende FN-traktat om plastforurening, som vi håber vil føre til nye, harmoniserede nationale regler.
Sådan arbejder vi på at reducere vores emballage
Vores femsøjlede emballagestrategi
Vores emballagestrategi er videnskabeligt baseret og nyder godt af det førende arbejde i Nestlé Institute of Packaging Science, som er det eneste forskningsinstitut af sin art i fødevareindustrien. Virksomheden, der blev etableret i 2019, har omkring 50 emballageeksperter dedikeret til at udvikle den næste generation af bæredygtige emballagematerialer.
Instituttet er med til at udvikle den måde, emballagen er designet på. Instituttet er i færd med at udvikle genopfyldelige eller genanvendelige emballagesystemer, udvikle forenklede eller genanvendte emballagematerialer og udvikle højeffektiv barrierepapir og biobaserede, komposterbare og bionedbrydelige materialer.
Vores strategi er bygget op omkring fem søjler:
Mindre emballage - Reducer
Vi ønsker at bruge mindre emballagemateriale, herunder mindre jomfruplast, som vi planlægger at reducere med en tredjedel inden 2025 i forhold til vores basislinje fra 2018.
Eksempler på, hvordan vi gør dette, omfatter fjernelse af unødvendige plastiklåg, tilbehør, lag og film, og i nogle lande udfasning af emballageartikler, der ikke genbruges i stort omfang.
Vi lancerede flere emballageinnovationer i Latinamerika: redesignede vores Nescafé-enkeltserveringssticks med kaffe og Mahler Bouillon for at reducere den plastik, der bruges i emballagen, med mere end 200 tons tilsammen.
I Kina har Nescafé gjort de drikkeklare kaffeflasker lettere, hvilket sparer 1733 tons plast om året.
Mindre emballage - genbrug og genopfyldning
For at eliminere behovet for engangsemballage arbejder vi på at eliminere ikke-genanvendelig plast og investere i innovative, alternative leveringssystemer.
Mange af disse løsninger er allerede i brug på markeder i hele verden, herunder genopfyldelige dispensere i Indonesien, som er blevet udviklet med teknisk partner Algramo og non-profit inkubator Enviu. De nye systemer er blevet afprøvet for Milo og Koko Krunch i samarbejde med lokale forhandlere i Indonesien.
I Tyskland har vi kørt en pilot med den nystartede virksomhed Circolution. Arbejdet i flere dagligvarebutikker betød, at teamet kunne teste ny standardiseret genanvendelig rustfri stål emballage til Nesquik, som kan integreres med eksisterende afkast og rengøring infrastruktur.
For transportemballage har innovation hjulpet os med at erstatte plastik krympefolie på vores paller, samtidig med at vi har skiftet til genanvendelige forsendelseskasser.
Vi erkender, at der skal gøres mere, og arbejder sammen med forskellige arbejdsgrupper i værdikæden, f.eks. Consumer Goods Forum og Ellen MacArthur Foundation.
Bedre emballage - Redesign
Vi samarbejder med industrielle partnere om at udvikle nye emballagematerialer og -løsninger.
Ved udgangen af 2021 havde vi fjernet alle plastiksugerør fra vores produkter og udviklet specialfremstillet papir som et alternativt materiale.
På tværs af vores portefølje evaluerer vi løbende vores materialer og tester og introducerer alternativer, som f.eks. genanvendeligt papir til Maggi bouillonterninger i Frankrig, som erstatning for indpakning af flere materialer.
Vi sigter mod at designe 100 % af vores plastemballage til genbrug og udfaser ikke-genanvendelige materialer. Ved udgangen af 2023 var 83,5 % af vores plastemballage designet til genanvendelse.
Bedre system - Genbrug
Vi arbejder på at stoppe plastaffald i miljøet på tværs af vores globale aktiviteter.
Vi støtter indsamlings-, sorterings- og genbrugsinfrastruktur i de lande, hvor vores produkter sælges, og i nogle lande sigter vi mod at indsamle og genbruge den samme mængde plast, som vi bruger i vores produkter, efter princippet "et ton ind, et ton ud".
I Malaysia er Nestlé f.eks. gået sammen med Petaling Jaya City om at lancere et dør-til-dør-indsamlings- og genbrugsprogram som et frivilligt genbrugsinitiativ. Dette banebrydende program er blevet anerkendt af både FN's miljøprogram (UNEP) og Malaysias miljøministerium som et eksempel på bedste praksis for kildesortering.
Bedre system - Nytænkende adfærd
For å løse utfordringen med plastavfall kreves det en grunnleggende atferdsendring fra oss alle, inkludert Nestlé, detaljhandelspartnere, leverandører og forbrukere.
Vi har innført opplæring i bærekraftig emballasje for våre ansatte, og vi har som mål å utdanne og oppmuntre andre gjennom en rekke ulike programmer og kampanjer, slik at alle kan se for seg en avfallsfri fremtid. Eksempler på dette er Nespressos videoer om kapselsamlingsprogrammet, den digitale plattformen Dove Lo Butto i Italia, som hjelper kundene med å finne nærmeste sted hvor de kan kaste emballasjeavfallet sitt, og Nescafé Dolce Gusto-kampanjer for forbrukeropplæring i Tyskland og Mexico.
I USA har Nestlé Health Sciences eliminert forseglingen på vitaminer og kosttilskudd som er vanskelig å samle inn og resirkulere. Våre merkevarer Pure Encapsulations og Atrium Innovations støttet innovasjonen med en digital kampanje.
I Brasil, Frankrike og Sveits lanserte våre kaffemerker Nescafe Dolce Gusto og Nespresso komposterbare kaffeputer. En digital kampanje, sammen med informasjon på pakningene som oppfordret til kildesortering av organisk husholdningsavfall og komposterbare materialer, økte bevisstheten blant forbrukerne.